Just another WordPress.com weblog

Jag gjorde det! Tog mig upp ur snöhögen, på med skidorna och ut i skidspåret! Och det var så härligt 🙂

Några km från där jag bor finns en längdskidanläggning som heter Karlsnäs. De har elljusspår och snökanoner, men nu har det snöat så mycket att de har massor av fina spår i natursnö.

För 100 kr kan man hyra pjäxor, skidor och även spåravgift ingår. För barn upp till 19 år kostar det 20 kr. Vallat och klart, in och ut ur Skidboden på två minuter. Man kan åka många gånger innan man kommer upp i summan som ett par skidor kostar.

Det är andra gången i vuxen ålder som jag står på ett par skidor. Första gången var förra vintern då BLT anordnade skidskola i Karlsnäs. Jag åkte en del i tonåren och speciellt svårt är det inte. Svårast är att hålla balansen.

Spåret jag åkte i dag är 1,2 km. Två spår sida vid sida, och vi som är ovana ska hålla oss i högerspåret. Fem varv, totalt 6 km, hann jag med på en timme.

En backe finns det, och den är en stor utmaning för mig. Fem gånger åkte jag i backen och endast två av dessa utan att ramla. Så fort rumpan putar lite för mycket bakåt så ramlar jag. Baktung.

Min backteknik ser nog rolig ut. Jag böjer på knäna, lägger magen på låren, låter armarna hänga rakt ner och sen släpar jag stavarna efter mig. Sen tittar jag precis framför skidspetsarna och försöker hålla balansen så att skidorna håller sig i spåren.

Min övriga teknik går mest ut på att komma så långt som möjligt på varje skär med minsta möjliga muskelkraft. Fast muskler i hela kroppen får förstås jobba jättemycket ändå. Jag lär ha ont överallt i morgon.

Men allt man tränar på blir man bättre på! Och är det så roligt att man inte ens tänker på det som träning kan det liksom inte bli så mycket bättre 🙂

20121208-155149.jpg

20121208-155204.jpg

20121208-155214.jpg

20121208-155223.jpg

Kommentarer till: "Upp ur snöhögen och ut i skidspåret" (14)

  1. Jag visste det. Det tog inte lång tid för dig att komma upp…skööönt 🙂

  2. Du är så bra!!! Superkul 🙂 Ha en riktigt härlig kväll!

  3. Va roligt! Smidigt att du kan hyra oxå!

  4. Åh va roligt! Tänkt om vi ändå hade något sådant precis utanför dörren. Och med den skidservicen – hade varit perfekt för mig som åker så sällan och därför inte vill investera i egna skidor, och som dessutom är hopplös på att valla!

  5. Åh, då missade vi varandra. Jag har också åkt där idag, fast inte förrän efter 16.30.
    Visst var där vackert idag! Ett tips för att öva upp balansen på skidorna, är att skippa stavarna ett tag. Sen är det lite taskigt att den första backen är så stor, den kunde ju gott varit hälften så hög 😉 Jag tror många ramlar i den av rädsla faktiskt.

    • Skidboden stänger 15 så jag hade den tiden att passa. Förra gången var den backen en pain in the ass minst sagt. Ramlade 5-6 gg och var nära att ge upp. Stenhård skaresnö var det också. Sen tänkte jag ”jag måste försöka tills jag klarar det, annars kommer jag aldrig åka här igen”. Och idag gick det som sagt mycket bättre. Att veta att man klarar det är värt supermycket! Men det är trist att man sabbar spåren när man ramlar för då blir det bara ännu svårare att åka! Skippa stavarna ska jag prova!

      • Jag kom på en sak. Ta den ”gamla” slinga istället, 2,5km och skippa det svåra partiet på mitten. Då har du en mkt plattare runda att åka på tills du känner att balansen/tyngdpunkten är där den ska vara. Mao, håll till vänster i första korsningen. Skare är verkligen ingen höjdare, allt går så mkt fortare och ondare gör det.. Heja dig, kämpa på!

      • Okej, till vänster direkt efter ”håll till högerskylten” då? Ska prova det på lördag 🙂

      • Bor du i Ronneby kommun? Världen är liten!

      • Japp, våra barn går på samma skola 🙂 Världen är plutteliten, eller Blekinge är en liten ankdamm 😉

  6. Det låter som en rolig motionsform. Dessutom frisk luft på köpet.

  7. Härligt! Själv nöjde jag mig med en långsam promenad i 25 minuter. Ska nog kolla upp min segdragna förkylning i veckan, för jag vill verkligen ut och gå fort alternativt stava. Skidåkning överlåter jag till er andra 🙂

Kommentera

Etikettmoln

