Just another WordPress.com weblog

Den viktiga sömnen

Att jag bara nyter klaga på att jag sover mycket. Det är en gudagåva att få sova. Jag har upplevt den totala motsatsen så jag vet tyvärr vad jag pratar om. När jag blev sjukskriven våren 2007 så var det just sömnen som kajkade ur. Stressnivån var så högt skruvad att jag fick problem att sova. Efter några nätter kom ångesten, som sen höll mig vaken. Natt efter natt. Inte ens insomningstabletter hjälpte. Jag somnade visserligen men jag vaknade efter en timme igen.

Efter två veckor utan sömn checkade hjärnan bokstavligt talat ut. Jag kunde inte ens bestämma mig för om jag skulle gå på toaletten eller inte, trots att jag höll på att kissa på mig. Papperna på skrivbordet flyttade jag bara runt i högar. Jag var inte kapabel att ens bestämma vad vi skulle äta till middag, än mindre jobba. Givetvis blev jag sjukskriven, totalt tre månader på heltid och sen ytterligare fem månader på halvtid.

Sen låg jag platt på rygg i tre veckor i tv-soffan utan att kunna sova varken dagtid eller nattetid. Jag var dödstrött men kunde inte sova. Det var hemskt, gräsligt, avskyvärt, vidrigt, ångestfyllt. Jag vill no way ever uppleva det igen. Så sen dess är jag mycket noga med att ta mina stressignaler på allvar och planera in tid för återhämtning regelbundet, helst varje dag.

Så jag ska I N T E klaga mer över att jag sover mycket. Sannolikt behöver jag det just nu. Jag tror att vi är genetiskt byggda för att sova mycket på vintern. Det gjorde man ju förr, under bondesamhället. Man gick och la sig en kort stund efter att det blivit mörkt. Kurade skymning i lyktans sken, handarbetade lite, berättade sagor för barnen, och somnade sen gott.

 

Kommentarer till: "Den viktiga sömnen" (3)

  1. Jag har sedan i somras ändrat lite på mitt dygn. Går oftast och lägger mig vid 21-tiden och vaknar vid 6-7. Har inget emot att sova någon timme på eftermiddagen också om jag får möjlighet.

  2. Inte svårt att förstå att man kan använda somnbrist som tortyr! Bra att du är uppmärksam och försiktig och lyssnar på din själv! KRAM

Kommentera

Etikettmoln

