Just another WordPress.com weblog

Är det något vi har ont om just nu så är det sol och dagsljus. Det är svart när man åker till jobbet, och lika svart när man åker hem. Så länge jag kan minnas har jag känt mig nedstämd på hösten, från oktober till februari ungefär. Jag tror att väldigt många känner igen sig i detta.

Vi får ofta höra att det är viktigt att ”tanka” solenergi på sommaren, för då bildas det viktiga D-vitaminet. Tyvärr är solen endast tillräckligt stark mitt på dagen för att bilda D-vitamin. En dålig sommar är det inte många effektiva soltimmar man får sig till livs. Många vistas också inomhus på sommaren, och dessutom har larm om hudcancer gjort oss försiktiga med att sola.

Om man vistas i stark sol 15-30 minuter med mycket bar hud, utan solskydd, så bildas tillräckligt med D-vitamin för att täcka behovet flera dagar framåt. Men det som bildas räcker inte till nästa sommar om man inte åker utomlands flera gånger under vinterhalvåret.

Det finns forskning som visar att nivåerna av D-vitamin påverkar hur vi mår. Personer med högre halt av D-vitamin i blodet har mindre depressiva symtom. I en studie gav man tillskott av D-vitamin i en vecka och då minskade de depressiva symtomen ytterligare. Kontrollgruppen som fick placebo förbättrades inte alls.

Det finns andra studier som visat att tillskott av D-vitamin som engångsdos ger större effekt mot vinterdepression än ljusterapi. Många landsting erbjuder ljusterapi mot vinterdepression, och i större städer finns det också ”ljuskafé”. Det har även kommit ut ljusterapilampor på privatmarknaden.

Enligt forskning som gjorts misstänks brist på D-vitamin kunna leda till en mängd sjukdomar – infektioner, depression, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, värk/fibromyalgi och övervikt. Mycket återstår att bevisa, men det kan inte skada någon att prova tillskott av D-vitamin.

Brist på D-vitamin är vanligt hos svenskarna. Nyare undersökningar visar att 82 procent av alla ungdomar i Norrbotten har D-vitaminbrist på vintern, och hela 62 procent av åttaåringar i Göteborgstrakten visade sig ha brist.

D-vitamin påverkar även skelettet, och det är därför bebisar får AD-droppar (A + D-vitamin). Tillskott kan därför vara bra för att motverka benskörhet på ålderns höst. Studier som gjorts visar dessutom att D-vitamintillskott minskar risken för cancer, och just nu pågår det större studier för att visa på sambandet ännu tydligare. Nyligen gjorda studier visar att D-vitamintillskott kan motverka övervikt, och andra studier som görs utreder sambandet mellan D-vitamin och astma, pollenallergi, eksem, MS, förkylningar och andra typiska infektioner som kommer under vinterhalvåret.

Livsmedelsverket rekommenderar 400 E  av D-vitamin per dag för att undvika brist, men rekommendationen är föråldrad och Livsmedelsverket planerar därför att höja den rekommenderade nivån till det dubbla.

Nyligen gjord forskning visar dock att den rekommenderade nivån av D-vitamintillskott snarare bör vara 2.000-5.000 E dagligen för vuxna, och 1.000 E per dag för barn under 10 år. På vissa tabletter skrivs mängden i mikrogram (µg). (1 µg = 40 E.) Så 2.000 E motsvarar 50 µg. Jag köpte en burk D-vitamin på apoteket och tabletterna innehöll 7,5 µg. Det behövs således 6–7 tabletter per dag för att uppnå 2.000 E per dag.

Andra sätt att få i sig D-vitamin:

  • Fet fisk. 350 gram per dag motsvarar dagsbehovet.
  • Ägg. 35 ägg per dag motsvarar dagsbehovet.

Men det bästa sättet är förstås att kombinera stark sol, fet fisk, ägg och D-vitamintillskott. Man kan testa sin nivå av D-vitamin på vårdcentralen. Provet heter 25-OH-D. Risken är stor att läkaren inte vet vad du pratar om, även om vikten av att äta D-vitamintillskott har blivit mer känd de senaste åren.

Optimal nivå av D-vitamin i blodet är 50-80 ng/ml (125-200 nmol/l). Svår brist har man vid <20 ng/ml (<50 nmol/l), och lättare brist vid 20-29 ng/ml (50-72,5 nmol/l). Om du nekas att göra ett 25-OH-D-prov kan du säga att du tar D-vitamintillskott och att du vill kontrollera att du inte får i dig för mycket D-vitamin.

Fast det är i princip omöjligt att få i sig för mycket D-vitamin. Kända rapporterade fall av D-vitaminförgiftning har tagit minst 30.000 E dagligen, vilket motsvarar 100 tabletter dagligen av de tabletter jag köpte på apoteket. Hela burken på en gång alltså.

Källa: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

Annonser

Kommentarer till: "I brist på sol kan D-vitamintillskott hjälpa" (5)

  1. Tack för oerhört intressant information. /Flemming…

  2. Tack för informationen. Äter dom med 7,5 och bara 1 om dagen så jag lär öka lite för efter en vecka känner jag ingen som helst skillnad.

  3. Tack för bra info! Jag myntrar upp mig med värmeljus allt vad jag kan 🙂

  4. Tack för informationen. Jag äter en multivitamin samt omega3 med d-vitamin. Kanske ska kolla hur mycket det ger.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: