Just another WordPress.com weblog

Vad tycker ni om pulverdiet?

Jag är kluven, minst sagt. Av erfarenhet vet jag att det är effektivt, men av erfarenhet vet jag också att det är sjukt svårt att hålla den lägre vikten när man börjar äta igen.

Jag hittade en artikel om olika dieter på I Form, och där skriver man bland annat så här om pulverdieter:

”Pulverdieter har ett oförtjänt dåligt rykte. Problemet är att många använder dem felaktigt. Många pulverprodukter innehåller dessutom för lite protein. Är dieten alltför proteinsnål förlorar man muskel- och organmassa istället för fett. När muskelmassan minskar försämras ämnesomsättningen och man går lättare upp i vikt efter kuren. Många gånger går man upp mer än man lyckats bli av med. Ett bra pulver ska täcka dagsbehovet av protein, vitaminer, mineraler och kostfiber. Men en pulverdiet räcker inte för att komma tillrätta med övervikten. Dieten fungerar bra för att komma igång, men efter en tid måste man börja äta igen och då gäller det att INTE återgå till sina gamla matvanor. Pulverdiet lämpar sig i synnerhet för den som ska gå ner mycket i vikt. Den är även bra för den som behöver nå snabba resultat för att upprätthålla motivationen.”

Så den stora utmaningen blir som sagt när jag börjar äta igen efter veckorna med flytande kost.

Under 2012 har det inte hänt någonting på vågen. Eller rättare sagt – det har hänt massor! Två kg ner, två kg upp, tre kg ner, tre upp, och så vidare. Som lägst under 2012 har jag vägt 89,4 kg (12-04-20), och som mest har jag vägt 95 kg (12-11-11). Trots att jag tränar 4-5 gg/vecka och äter bra 9 av 10 måltider. Jag orkar inte med detta mer – jag måste göra något!

Kommentarer till: "Vad tycker ni om pulverdiet?" (19)

  1. Hur går det då?
    Det är ju så otroligt tråkigt att gå på pulver!
    Har du mätt dig och kollat om kroppen blivit tajtare under året? För du tränar ju mkt och du verkar äta hälsosamt…

    • Jag har bara mätt midjan, men jag vet att jag blivit tajtare och byggt muskler under året. Därför vore en fettprocentvåg kanon, för det är ju fettprocenten som är viktig att få ner. Efter fyra dagar med pulver har jag gått ner 3 kg, sjukt motiverande även om det mesta är vätska.

  2. För min del var det nyckel till framgång. Efter 30 år upp och ner på annat vis gav VLCD/LCD under 12 veckor ett supersnabbt reslutat som var motiverande i sig samtidigt som jag för första gången lyckades komma i närheten av orsaker till min övervikt och oförmåga att hålla en normalvikt, till inrotade beteenden och knasiga tankar. Detta tack vare att mitt enda fokus på mat var att försöka att överleva 3-4 timmar till nästa måltid. Jag tror att det ökar ens chanser att nå framgång med sådan diet om man har sakkunnigt stöd, som kan hjälpa en att underlätta livet om det uppstår olika typer av biverkningar. Jag tror också att det är väldigt fördelaktigt att gå på en väl beprövad modell, där pulverdietens sammansättning är genomtänkt och tränings/motionsmängden avpassad efter näringsintaget. A och O vid återgången till vanlig mat är planering och att den görs etappvis.

    Det är helheten som ger resultaten i längden – det är vad jag tycker 🙂 Ha det gott!

  3. Har du gått på pulver tidigare?
    Det är jättetråkigt med pulver.
    Hur mycket har du gått ner tidigare?
    Kan du tänka dig att äta oftare och mindre portioner? Mer protein?
    Jag förstår din frustration.

  4. Vi har nog olika erfarenheter av pulverdieter, men mitt spontana reakton är ”skit i det!” Ändra livsstil och kosten och se det hela långsiktigt. För mig har det tagit 19 månader att tappa 23,5 kg men det går saaaaakta nedåt hela tiden. Varför pina sig själv till något som gör att man hela tiden saknar maträtter etc??? Är du med i Matdagboken.se? Om inte så kan jag rekommendera det. Väg och mät ditt matintag under en period tills du lärt dig vad du behöver äta för att gå ner i vikt men ändå njuta av livet.
    Jag tror absolut inte på pulver eller extremt lågt kaloriintag, men det är jag det 🙂 Andra kan ju ha andra erfarenheter…

  5. Mina 12 veckor med modifast tyckte jag gick bra. Hade ju tagit beslutet att det skulle lyckas nu. Så kanske det är en vits med att man efter de 12 veckorna får börja med frukost i 4 veckor + 3 påsar. Sedan lägga till ytterligare ett mål och ta bort en påse var fjärde vecka. Att man inte återgår till sitt tidigare sätt att äta direkt. Tycker du kämpar på bra.

  6. Jag skulle aldrig palla pulder, jag måste äta…

    • Alla pallar pulver, om man bara bestämmer sig. Vad är tre veckor av ditt liv? Ingenting!

      • Nej alla pallar inte pulver…det är en svältdiet som jag tror skadar kroppen. Kan ju bara inte vara bra att gå konstant hungrig och må illa hela tiden. Men alla gör vi ett val, det som funkar för den ene funkar kanske inte för den andre. Om du är nöjd och det funkar för dig så kör! Skulle självklart inte tacka nej till att gå ner 2-3 kg i veckan men jag grejar det helt enkelt inte. Lycka till!

  7. Ska ju stå pulver så klart…

  8. Efter att ha kämpat med vikten i över 20 år har jag äntligen hittat nyckeln som funkar för mig! Viktväktarna och enstaka pulveromgångar ledde mig ingenstans, utom ännu högre på vågen. Visst fungerar det kortsiktigt men jag orkar inte KÄMPA så förtvivlat hela tiden, misslyckande på misslyckande. Motvilligt testade jag GI-metoden våren -10 och kände att äntligen nåt som funkar!

    Med tiden drogs jag mer och mer mot LCHF och har nu ätit det sen aug -11. Detta var inget jag bestämde mig för utan det har vuxit fram steg för steg. Våren och sommaren -11 släppte jag alla regler och åt vad jag kände för. Resultatet blev plus 7 kg! (och att jag mådde riktigt dåligt på köpet!)

    Min trygga bas finns i Anna Halléns två böcker ”LCHF – husmanskost” och ”LCHF för kvinnor”.

    Nu väger jag två kilo under min drömvikt och håller vikten utan problem, äter gott och är jättelycklig att jag hittat hit.

    Jag önskar dig allt gott och hoppas verkligen att du hittar din modell! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

