Just another WordPress.com weblog

9,79 på 1:07:18

Silpingeloppet (10 km) är ett litet lokalt lopp. Alla Blekinges orienteringsklubbar och löparklubbar hade nog deltagare representerade. Antalet ”löparblåbär” var lätt räknade. Det var jag och min kompis A 🙂 Vi kom förstås sist – men någon ska ju göra det också!

Så sent som i fredags bestämde jag mig för att delta. Föreningen Gnistan, som arrangerade loppet, är i första hand en friidrottsklubb. Deras klubblokal, där loppet arrangerades, ligger bara några km från där jag bor. Klart jag skulle delta, och testa formen inför Jämjöhalvan den 17/11.

Via ett upprop på fejjan fick jag med mig en av tjejerna från fotbollslaget, som bor i närheten. Som mest har hon sprungit 8 km, så hon var tveksam.

Jag var dock inte ett dugg tveksam, jag har ju sett hur stark hon är på fotbollsträningen. Hon är en bra bit kortare än jag och är 30 kg lättare garanterat. Plus att hon är deltidsbrandman. Självklart klarar hon att springa en mil!

Det var mycket asfalt i början, och efter ett tag såg vi inte ens ryggarna på de andra. A malde på i samma tempo och sprang hela tiden. Jag gjorde som jag brukar göra – springa, gå och vila, springa igen och så vidare. Jag sprang ikapp henne flera gånger.

Efter asfalt var det mycket grusväg, nice. Musiken fick mig att hålla takten. Benen orkade lätt, men flåset begränsade mig. Men jag fick inte håll eller magknip i alla fall.

Min kompis kom in på 1:06 nånting och jag på 1:07:18. Två av åtta km över 7 min, men överlag är jag nöjd.

Att minska tiden på milen från ca 1:20 till ca 1:10 gick hyfsat snabbt. Men det verkar vara mycket svårare att gå från ca 1:10 till ca 1:00. Men jag kämpar på!

Och nu har jag nog fått en kompis som gärna följer med och springer lopp också! A var så glad att jag fick henne att anta utmaningen 🙂

20121104-130442.jpg

Kommentarer till: "9,79 på 1:07:18" (6)

  1. Bra jobbat, av både dig och kompisen! Har inget lopp inplanterat framöver men snart öppnar de registreringen för Midnattsloppet 2013. Det blir det nästa år med, roligt när man har en exakt tid att jämföra sig med.

    Ha en skön söndag!

  2. Du är så inspirerande, jag ska ta mig i kragen och börja lite på löpbandet…

  3. Hade en liten fundering på att delta i år, tills jag insåg att vi bokat in gäster samtidigt. Synd, för det verkar ju vara ett trevligt litet lopp. I stället tog jag MTB-cykeln och utforskade lite i skogen mellan Härstorpssjön, Galtsjön, Bergamåla och E22an.

  4. Förresten, 1:07, BRA jobbat!

  5. […] 40 kg lättare skuttar som ett rådjur i skogen, Cribba som gymmar och promenerar som en besatt och Pernilla som ger sig ut i mörkret med lampa och regnkläder och t o m springer ett millopp och så många, […]

Kommentera

Etikettmoln

