Just another WordPress.com weblog

Vågen är bara en bonus

Ju längre sträcka jag tar mig på den här viktresan, desto mer övertygad är jag om att det i första hand handlar om att må bra. Vad vågen visar är bara en bonus – och ett kvitto på att det går åt rätt håll.

  • När jag tränar regelbundet (4-6 gg/vecka) blir jag full av nöjdhetshormoner (endorfiner) som gör att jag mycket lättare hanterar livets motgångar.
  • Träningen gör mig mer stresstålig, och jag får viktig och värdefull återhämtning. När jag tränar tänker jag inte på något annat än just träningen.
  • Jag blir generellt piggare, gladare, och mer lösningsorienterad när jag tränar. Problemen blir mindre.
  • Jag sover bättre när jag jobbat fysiskt med kroppen och inte bara knoppen.
  • När jag inte äter snabba kolhydrater (mjöl, socker, stärkelse) blir mitt blodsocker jämnare, vilket gör att energin är mer jämn också. Jag får inga toppar och dalar, och inga cravings efter socker framåt eftermiddagen. Då slipper jag en massa irritation, nedstämdhet, oro och rastlöshet på grund av kosten.

Jag önskar därför att jag kunde se det som att jag är allergisk mot snabba kolhydrater, så att jag kunde avstå helt – alltid. Jag känner ingen som är allergisk mot lactos eller gluten som ”unnar” sig att äta det de mår dåligt av ibland. De avstår alltid.

I dag åt jag avocado, keso och gravad lax till lunch. Det finns goda alternativ – det gäller bara att fokusera på det man får äta i stället för tvärtom. Resan fortsätter 🙂

Kommentarer till: "Vågen är bara en bonus" (4)

  1. Mycket klokt skrivet.
    Min våg ligger undangömd i källarförrådet och jag har inte vägt mig sedan 1 augusti. I början var det jättejobbigt, men nu är det bara skönt.

    Jag blir så ledsen när jag läser blogginlägg där folk är förfärade att vågen visar plus trots att de har skött sig. Det viktiga är ju inte vikten, det är livsstilen. Om de inte hade vägt sig hade de förmodligen fortsatt vara nöjda och glada.

  2. Klok som en bok som vanligt! 🙂

  3. Bra skrivet! På pricken så känner jag med min träning

  4. Jag instämmer med varje ord du skriver.

Kommentera

Etikettmoln

