Just another WordPress.com weblog

Med facit i hand kunde det ha gått mycket, mycket värre i helgen. När jag väl började mata sockermonstren efter 18 dagars uppehåll blev de helt hagalna, och jag undkom nog med rena förskräckelsen. Jag fick ”bara” i mig 1 dammsugare, 2 gånger fruktmüsli med  fruktyoughurt, 2 skivor bröd, 2 gånger tårta, kladdkaka med vaniljvisp, och 2 små chokladbitar. Inga stora mängder – men mycket socker!

Svårigheten att avbryta ett ”återfall” beror inte på bristande viljestyrka, eller dålig karaktär. Det är ren jä… kemi i hjärnan.

När man slutar med en ”drog” (och socker är en drog, likväl som alkohol, nikotin och långt värre preparat) får man abstinens. Sockerreceptorerna i hjärnans belöningscentrum skriker efter sin drog – högljutt! Vi får huvudvärk, känner irritation och nedstämdhet. Receptorerna gör allt de kan för att få sin drog. Ju mer de beklagar sig desto mer vill vi tröstäta.

Man kan likna receptorerna med pyttesmå skålar som ska fyllas med drogen för att hjärnan ska vara nöjd och hålla sig lugn och fin. (Som när man ger ett barn godis eller glass.)

Efter en tid utan drogen går abstinensen över och det känns hyfsat lätt. Samtidigt ökar antalet receptorer i antal – systemet tror att den på så sätt ska suga åt sig så mycket som möjligt av drogen.

Själv tänker jag på mina sockerreceptorer som köttätande växttentakler som skriker ”föd mig” V Ä L D I G T högljutt. Det gör att jag får lite distans till suget.

När man sen gör ett undantag, medvetet eller omedvetet, blir sockerreceptorerna SÅ nöjda – men bara en kort stund. De vill ha mer! Det var ju så gott! Och eftersom de är fler till antalet jämfört med innan så blir abstinensen och ”baksmällan” etter värre. En del brukar prata om sockerbaksmälla, och jag vet precis hur det känns.

Därför är det det så svårt att komma igen efter ett bakslag. Men jag ska fixa det. Med mycket motion, protein och sömn ska jag klara det. Varje gång receptorerna skriker högljutt ska jag mata dem med protein, springa ifrån dem, eller somna ifrån dem.

Låt suget komma och gå. ”Nu blev jag sugen, men det går över”. Sen tar man en dag i taget.

Kommentarer till: "Sockermonstren som bor i min hjärna" (10)

  1. Kämpa på!
    Du är en stor inspirationskälla 🙂

    Jag är själv en ”gammal” fotbollsspelare som genom åren (och massor med skador) gått upp och ner i vikt.

    Nu har det varit en tids upp och din blogg inspirerar verkligen. Att följa en ”vanlig” människa med ett ”vanligt” liv gör att jag kan identifiera mig med problematiken att bolla jobb, familj, barn, hem och viktnedgång.

    Har själv också ett karbo-missbruk och vet klockrent att det triggar igång ett frosseri som kan vara svårt att bryta.

    Måndag är en bra dag. Ny vecka, nya tag.

    Lycka till!

  2. Jäkla sockermonster! Men du kommer att fixa det, du har varit så duktig länge nu!

  3. Fulingar!!!! Du kommer igen förstås! Slå dem hårt – boxa knocka!! 😉 Kram

  4. Så bra beskrivet tack

    Starta upp ordentligt nu men på wp så hoppas det var okej med namnet nu

    Ha en bra dag

  5. Sockermonstret är livsfarligt. Vad jag inte kan förstå är att jag, som faktiskt har en fysisk spärr (jag mår skitdåligt när jag äter socker efter min GBP, det är värre nu än när jag opererade mig för 2,5 år sen), lyssnar jag? Nä, jag äter det förbannade sockret ändå. Fast jag stoppar mig i alla fall 9 av 10 gånger, fast jag vill stoppa mig den där tionde gången också. Varje gång blir jag lika förbannad på mig själv. Monster är var det är!

    • Jag försöker se mig som allergisk. Om man inte tål mjölk eller gluten låter man ju bli att äta det. Samma sak måste gälla för mig också, för jag mår inte bra av snabba kolhydrater. Det påverkar direkt min ork och humör. Vågen också förstås, men välmåendet är nästan viktigare för mig.

  6. Så bra skrivet för precis så är det ju

  7. Bra inlägg. Kunskap underlättar. En dag i taget.

  8. Åh vilket bra inlägg!!!

Kommentera

Etikettmoln

