Just another WordPress.com weblog

Gympa och kräksjuka

En udda kombination, eller hur? Fast det är inte jag som är kräksjuk, och jag är inte ens säker på att det är kräksjuka.

Gympan i kväll var precis som vanligt lagom jobbig. Jag orkar med allt utan problem, även upptempolåtarna. Då märker jag att jag bättrat på min kondis! Vad som gör mig riktigt ledsen däremot är att styrkan blivit urkass. Situps, plankan – och för inte tala om armhävningar – är jag numer urkass på. Göra plankan 25 sek kan jag bara glömma, och jag kan inte göra en enda armhävning på tå, och max fem i rad på knä. Urkasst!

Jag som var så duktig på gymmet – nu får jag börja om igen! Tur att fotbollsträningen flyttar inomhus från och med den här veckan, men fokus på styrka och kondition. Det blir någon form av cirkelträning tror jag. Kul ska det bli i alla fall.

Ja, ja. Det är ingen mening att grina över gamla meriter, det är bara att bita ihop och på att igen. Kondition och styrka är färskvara.

När vi kom hem från gympan, bägge tjejerna var med mig, så tittade jag på stegräknaren och konstaterade att en timmes gympa gav 2.600 steg. Ynkligt jämfört med en timmes löpning som ger 7.000-8.000 steg, men det är ju helt annan form av träning också. Och ombyte förnöjer 🙂

Just då skriker sambon ”vad gör du, spring till toaletten” och jag ser och hör Lillasyster kräkas i trappan. Sämsta stället – allt nedanför blev också nerspytt. Väggar, tavlor, prylar och sängen som står under trappan. *trippelsuck* Och Storasyster ynkade ”jag klarar inte lukten” och jag och sambon fick börja tvätta golv och väggar, tvätta kläder och sängkläder, och bada Lillasyster och tvätta hennes hår. Och efter det hade jag lite till som jag hade tänkt att göra i kväll så nu är klockan 23.13 och det blir en seg dag i morgon.

Än så länge har hon inte kräkts mer. Håll tummarna. För egen del är jag inte speciellt orolig, jag blir aldrig smittad när barnen är kräksjuka. Det enda som kan få mig att kräkas är matförgiftning och för mycket alkohol. Annars har jag stenmage.

Totalt 11.424 steg blev det i dag.

Kommentarer till: "Gympa och kräksjuka" (3)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Kräksjuka är aldrig roligt! Hoppas hon mår bättre!
    Jag vet inte var du har tittat efter hur många steg gympan ger men jag har gått efter stegklubbens omräkningar och då ger 60 min normal gymnastik 8000 steg och det tycker då jag känns rimligt!
    Konditionen är som du skriver färskvara. jag är glad att mina handleder nu klarar ca 15 armhävningar på knä. Plankan frestar ju inte dem. 25 sek, kanske inte, men 20 i alla fall. Vi får träna på, både du och jag!
    Ha det gott!
    Kram Birgitta

    • Jag kollar bara på stegräknaren. Och jag vet att det är missvisande. Den börjar om varje gång man stannar upp, och den räknar inte alls de första 6-8 stegen varje gång man börjar trampa igen. Och Lillasyster mår bättre. Hon var som vanligt både innan och direkt efter, kanske satt hon något i halsen. När hon gick upp i morse pekade hon på trappan och sa ”vad fint” och syftade till min städinsats i går kväll 🙂

  2. Oj stackars henne. Hoppas hon är bättre.

Kommentera

Etikettmoln

