Just another WordPress.com weblog

I dag inleds Folkhälsoveckan. Under hela veckan uppmärksammas vikten av goda matvanor och fysisk aktivitet under parollen Ett friskare Sverige. Bland annat vill man slå ett slag för vardagsmotionen. Bara genom att röra på sig mer i vardagen så får man enorma hälsovinster. Förbränningen ökar, det man äter används som bränsle i första hand, man blir piggare, sover bättre, med mera.

En bra grundregeln är att alltid ta den längsta vägen. Välj trappor i stället för hiss och rulltrappa, välj skrivaren som står längst bort i kontorslokalen, gå fler gånger i stället för att bära mycket, och så vidare.

Här är några andra tips på vardagsmotion, som varken kräver lång tid eller speciellt mycket ansträngning:

  • Parkera långt bort från din arbetsplats.
  • Gå av bussen någon-några hållplatser tidigare.
  • Åk hem med bilen, och gå sen till affären och handla, eller gå till dagis och hämta barnen.
  • Stå upp och jobba. Har du inte höj- och sänkbart skrivbord kanske du kan stå vid en hylla och jobba.
  • Be inte någon hämta något åt dig – hämta själv.
  • Vart du än ska – gå en omväg.

Ett grundtips är att röra på sig varje timme, på något sätt. Undvik att sitta så mycket du kan. En stegräknare hjälper dig att hålla koll på vardagsmotionen. Man brukar säga att 10 000 steg per dag är en hälsosam nivå. På många arbetsplatser drar man igång stegräknartävlingar för att peppa sina medarbetare att röra på sig lite extra.

Via den här sajten kan man även omvandla vardagsmotion till steg: http://www.stegraknare.se/omvandla

Att skotta snö i 60 min motsvarar 9 400 steg, hugga ved i 30 min motsvarar 5 050 steg, och putsa fönster i 60 min motsvarar 5 600 steg. Perfekt vardagsmotion som förenar nytta med nytta!

Nu på lunchrasten ska jag gå och köpa mig en ny stegräknare och ett stort, färgglatt paraply. Jag parkerar bilen en bit bort och i morse var jag som en dränkt katt när jag kom till jobbet. Regnet ska inte få mig att hålla mig inomhus! Jag har haft ett antal stegräknare under årens lopp, med olika bra och dåliga finesser. I slutändan föredrar jag en helt vanlig basic-variant som bara räknar stegen. Finns att köpa på Stadium och Apoteket bland annat.

Antal km och förbrända kcal behöver man inte veta – huvudsaken är att man får ihop minst 10 000 steg per dag, och lite till om man vill gå ner i vikt. Bestäm dig för att uppnå den nivån V A R J E dag. Gå upp och ner för trappan eller runt köksbordet hemma om stegräknaren inte gått i mål på kvällen. 10 000 steg varje dag gör S T O R skillnad – om man går det varje dag.

Kommentarer till: "Idag köper jag stegräknare och paraply" (1)

  1. Din tips är klockrena!

Kommentera

Etikettmoln

