Just another WordPress.com weblog

Man måste ingenting

Det är ingen som tvingar mig att sitta hemma och jobba trots att jag är sjuk och borde ligga i sängen och softa med en bra bok. Dels har jag tid för att vara lite sjuk. I går kunde jag vara sjuk 3 timmar, och i dag blir det nog 4 timmar. Och jag kan varva jobb med vila, det är lugnt.

Tankens kraft är stark, både positivt och negativt. Jag kunde valt att hata situationen. Men jag vill jobba hemifrån i dag och attestera löner som planerat av flera anledningar: 1) Jag vet hur svårt och tidsödande det blir för ”någon annan” att göra det eftersom de inte har samma koll och vana som jag har, 2) Jag vill att både vikarier och fast anställda ska få korrekt lön, 3) Jag vill att det blir rätt från början så jag slipper korrigera i efterhand.

Så det är inte ett dugg synd om mig. Man måste ingenting – det här vill jag göra.

Och förkylningen är lite bättre i dag. Har sovit hela förmiddagen till halv ett, och det halsonda och febern är borta. Nu låter det mer illa än det känns.

Efter mina tio år som redigerare på kvällstid har jag behållit förmågan att sova riktigt gott på förmiddagen, trots att jag går upp en timme på morgonen och får i väg barnen till skolan. Jag sover aldrig så gott som när huset är helt tomt. Sådan sömn är guld värd. Enda nackdelen är att jag brukar drömma väldigt mycket, men det är kanske positivt på något sätt. Bearbetning kanske.

En annan egenskap har jag också i ryggmärgen från mina tio år som redigerare och det är ”det funkar inte – tänk om, tänk nytt, tänk snabbt”. F.. vad nytta jag har av den ryggmärgsreflexen överallt i livet. Inställningen ”allt löser sig, på ett eller annat sätt” kommer också därifrån. Det blir alltid en tidning.

Kommentarer till: "Man måste ingenting" (2)

  1. Du har rätt. Det är inte hur man har det utan hur man tar det som är avgörande. Skönt att förkylningen går åt rätt håll.

  2. JAg tar med mig avslutningen – Det blir alltid en tidning! Kanonbra 😉

Kommentera

Etikettmoln

