Just another WordPress.com weblog

Ge och ge och sällan få

Den här veckan har varit lika hetsig som den förra. Varje minut på jobbet är det akutprincipen som gäller. Vad måste jag göra exakt nu? Därefter gäller vad jag har mest dåligt samvete över.

Och sen händer nya saker hela tiden, och kullkastar alla planer. Jag föser hela tiden allting framför mig, livrädd att tappa något på vägen.

Det känns som jag släcker bränder. Så fort en brand är släckt uppstår en ny någon annanstans. I värsta fall uppstår två samtidigt på olika ställen.

Det känns som jag ger och ger och sällan får något tillbaka. Det känns också som om det som ska göras alltid är mer än det jag har gjort.

Och då är det inte hemmasysslor jag snackar om, för de struntar jag helt i. De springer inte ifrån mig. Så länge det finns mat på bordet och rena kläder till alla är jag nöjd.

Men man ska faktiskt fokusera på det som man har gjort! Så det tänker jag göra nu en lång stund. Jag tänker också njuta av varenda minut i stillhet.

Jag har spelat squash i dag på lunchen – ett härligt avbrott i arbetsdagen! Svettas och skratta tillsammans är bäst 😀

Kommentarer till: "Ge och ge och sällan få" (6)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Det är alltid mycket lättare att focusera på det man inte hunnit med än det man hunnit. Ibland tycker jag att det hjälper att skriva ner vad man gjort under dagen för att förstå att man kunde inte hunnit mera. Sedan gäller det ju att tänka att det gäller att ha med det viktigaste i livet först för att sedan fylla på med det som är mindre viktigt men trevligt och sedan får det även plats en hel del annat som inte är lika viktigt. Fyller man det från andra hållet får inte det viktiga plats. Tänk liknelsen att fyla en burk. Börja med de större stenarna (det viktigaste) och sedan lite grus och småsten (mindre viktigt men trevligt) och sist sanden (det som inte är så viktigt. Börjar du med bara sand och grus får inte stenarna plats.
    Kram Birgitta

  2. Tänkte också på den där burken när jag läste dina rader. Men i längden går det inte att bara ge utan att få något tillbaks. Då blir det lite som Hasse&Tages ”Livet är som en påse…”

  3. Hi there this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!|

Kommentera

Etikettmoln

