Just another WordPress.com weblog

Ja, jag är yoga-fast

I dag var det sjätte tisdagen på yogan, plus två provgånger innan dess. Efter sju veckor och totalt åtta yogapass är jag fast. Jag älskar yogan. Den balanserar upp mitt hektiska liv med hus, pendling, familj, träning, socialt umgänge och ett arbete som kräver K O M M U N I K A T I O N med allt och alla 24/7.

I yogan blundar jag och vänder fokus inåt, samtidigt som jag lyssnar på instruktören och utför rörelserna på mitt sätt. Jag känner hur jag rör mig – och mitt sätt är rätt sätt.

Yogan är inte speciellt jobbig fysisk. I dag satt jag i ”lätt meditationsställning” långa stunder i taget utan att känna av värk i ryggen. Även benen orkar med allt längre stunder. När jag ser instruktören (som är 60+) glida ner enkelt på golvet med rak rygg och benen i skräddarställning så tänker jag att jag kommer att göra det lika enkelt så småningom. Allt man tränar på blir man bättre på.

För mig är yogan framför allt ett träningspass för ökad rörlighet, djupandning, uthållighet och avslappning. Vi brukar avsluta passet med sångmeditation och det är verkligen att kombinera två underbara ting. Jag älskar att sjunga 🙂 När man sångmediterar finns det no way so ever plats för en enda jobbtanke.

Ibland under yogapasset kommer tankar om jobbet seglande, men jag försöker ignorera dem med ”inte nu, det får vänta till i morgon”. Gör man det tillräckligt ofta så blir det allt glesare mellan jobbtankarna, och till slut försvinner de.

Förut trodde jag att svårlösta problem var man tvungen att tänka på hela tiden – tills man löst dem. Så det gjorde jag. På jobbet, på promenaden, i bilen, i badet, i sängen och så vidare. Jag löste inte problemen ändå, utan jag blev bara snurrig i skallen och trodde att jag hade förlorat min problemlösande förmåga.

Nu vet jag att det inte funkar så. Svårlösta problem måste man släppa taget om ett tag. När man gör det så avstannar aktiviteten i den logiska hjärnhalvan. Då kan den kreativa hjärnhalvan få större utrymme, och den jobbar till och med i sömnen. Så när man vaknar på morgonen efter en god natts sömn har allt fallit på plats, och problemet är inte längre svårlöst utan plättlätt.

Eller så kan det inte lösas alls – och det är faktiskt en lösning det också. Då får man säga ”nej, tyvärr” eller något liknande. Det går faktiskt. Jorden går inte under.

Så uttrycket ”sova på saken” är inte bara klokt utan faktiskt också sant.

Kommentarer till: "Ja, jag är yoga-fast" (2)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Goda insikter du delar med dig av!
    /Birgitta

Kommentera

Etikettmoln

