Just another WordPress.com weblog

Soppa mättar bra och länge

Läste i senaste Må Bra-tidningen att soppa mättar länge, och att man då automatiskt får i sig mindre kcal. Man äter soppa under en längre tid, och då känner man när man blir mätt. Volymen hjälper också till att dämpa hungern.

Så i kväll åt jag Keldas tomatsoppa – supergod! I soppan hade jag 1/2 pkt bacon och två skivor falukorv i bitar. Det är viktigt att få i sig protein när man tränar.

Men nästa gång ska jag nog göra egen soppa. En pkt soppa (5 dl) innehöll 8 propoints enligt VV-appen! Plus bacon. Plus falukorv. Ingen smalmåltid precis 😦

Har ni tips på goda, enkla soppor?

Kommentarer till: "Soppa mättar bra och länge" (6)

  1. Det här är en enkelt och god soppa som jag gör ibland. Man tar frusna herrgårdsgrönsaker och skivad potatis. Kokar dessa i vatten och gönsaksbuljong (har inga direkta mått just nu). Sen har man i en burk creme fraiche franska örter och lite basilika, krydda efter smak (salt, peppar). När potatisen är genomkokt är soppen klar. Potatisen brukar ta lite längre tid än grönsakerna så man kan ju ha i den först, det brukar jag komma på för sent.

  2. Vv’s gulaschsoppa på burk!

  3. Nja, jag tycker inte att soppa mättare speciellt. Kanske för att jag inte tuggar den. Har läst någonstans att tuggandet gör att hjärnan sänder signaler till magen eller hur det var… Sedan vill jag gärna ha bröd till soppa och eftersom jag inte äter bröd längre så avstår jag från soppan också 😉

Kommentera

Etikettmoln

