Just another WordPress.com weblog

Arrangör: Tidningen I Form tillsammans med Ullevi FK.
Plats: Slottsskogen, Göteborg.
Distanser: 10 km (löpning), 5 km (löpning), 5 km (promenad).

Det var 2 500 deltagare anmälda, både killar och tjejer. På gräsmattan framför Björngårdsvillan var det gott om plats, och det kändes inte som så många.

Trist nog var det glest med försäljningstält. Jag räknade till fem tält, och det fanns inga produkter som lockade mig. Då är det rätt så trist att komma i god tid. Årets tröja var rosa (fjolårets turkos tror jag).

Som uppvärmning var det Zumba, men jag deltog inte. Har aldrig fattat vitsen med att bli trött innan man ska springa. Jag hoppade i stället på stället, gjorde höga knä, rumpspark, och viftade lite med armarna – det räcker gott.

I sista minuten tog jag av mig underställströjan. Så jag sprang i tajts, långärmat och väst. En scarf runt panna och öron, för jag glömde givetvis buffen hemma.

Regnet höll sig borta och i startfållan lyssnade jag till musik i öronen, dansade och sjöng. Snacka om att skärma av omvärlden! Minuten innan startskottet började det dugga lite, men det blev aldrig värre än så.

Klockan 14 gick startskottet för 5 km. Klockan 14.05 för oss som skulle springa 10 km, och 14.10 för dem som skulle promenera 5 km. Mycket bra upplägg!

Det var lite trångt i början men jag försökte hitta min takt och inte springa om i onödan. Att kryssa sig fram och dra förbi tar onödigt mycket energi, och man ska orka springa en hel mil.

Rätt snabbt blev det uppförsbacke, och då höll jag till höger och gick. Den taktiken behöll jag i alla uppförsbackar. Gå och hämta andan, dricka några munnar vatten.

På km 4 fick jag håll. Illa, det är svårt att bli av med. Med mantrat ”dämpa farten” ringandes i skallen lyckades jag dock med det. Så fort jag fick känning av håll dämpade jag farten.

Jag höll mig ändå under 7 min på varje km förutom den långa uppförsbacken på andra varvet. Det är jag väldigt nöjd med 🙂

Det kändes bra i benen hela tiden. Benen hade stundtals orkat springa snabbare, men syresättningen är inte tillräckligt bra. Håll beror på syrebrist i diafragman.

Andra varvet var det mycket glesare, och lättare att öka tempot. Men jag höll igen medvetet. Fokuserade på mantrat ”andas, njuta, kämpa” hela tiden, och diggade till musiken i öronen.

När jag kom till km 9 och endomondo gav mig tiden 1:01 nånting tänkte jag ”jag kan slå min tid från Midnattsloppet i fjol”. Då ökade jag tempot och slog den tiden med 2 min.

Jag kom i mål på 1:06:04 och jag är supernöjd med tanke på att jag löptränat så sporadiskt.

Enda minuset var att vi inte fick medalj. Men vi fick en tröja 🙂

20120922-175753.jpg

20120922-175813.jpg

Kommentarer till: "I Form-loppet 22 september 2012" (9)

  1. Härligt jobbat!!! Grattis!

  2. stort grattis till dej 🙂

  3. Grattis! Superbra.

  4. Härligt!!

  5. Bra jobbat! Och en tröja har du ju mer nytta av än en medalj. Jag har på mig min från förra året just nu, lite grön-turkos

  6. Det var ju en jättebra tid! Vad roligt att du slog det tidigare rekordet med. Sånt gör det ännu lite roligare!
    Kramkram

  7. Vad du är bra 🙂 Slår ditt gamla rekord trots att du tränat mindre. Bra kämpat 🙂

  8. Jag tycker att du är grym! En fantastisk förebild och inspirationskälla!

    Bra jobbat och jag hoppas verkligen att du klappar dig själv på axeln för den här prestationen.

    Kram

  9. Bra jobbat!!! :))

Kommentera

Etikettmoln

