Just another WordPress.com weblog

Konflikter tar mycket energi

Det behöver inte ens vara ens egna konflikter. Det räcker att folk beter sig illa mot andra för att jag ska fara riktigt illa och läcka en massa energi.

Jag kan bli så störd och irriterad att jag skakar inombords, biter ihop käkarna och får ståpäls av obehag. Jag måste bara få skiten ur systemet, men det är inte så lätt.

Jag kan knappast ventilera hur medarbetare beter sig med vem som helst, i princip kan jag bara göra det med min chef, som inte varit på plats i dag. Då är det bättre att rensa ur skiten med lite träning. Lägga det bakom mig.

När konflikten befinner sig på sandlådenivå och det handlar om revirpinkande blir jag bara så trött. Trött på mitt jobb och trött på människor.

Som om inte det vore nog har jag en medarbetare som akut måste ersättas men ingen vet inte hur länge. Hans syster har kronisk cancer. Förra veckans MR visade på fyra tumörer i huvudet plus en tumör på levern. I sviterna av detta fick hans mamma stroke och blev inlagd på sjukhus.

I dag fick vi kontakt med honom för att säga åt honom att han ska se till att bli sjukskriven och fixa läkarintyg. Han tänker inte på ekonomin just nu, så det är tur att vi gör det.

Sådana problem känns angelägna att lösa, men inte sandlådebråk och revirpinkande.

Det har som ni förstår varit en skitdag på jobbet, och då var yogan i kväll än mer välbehövlig. Dagens tema var stress. Kontentan var att stress är okej OM vi ser till att få återhämtning och egen tid. Varje dag helst.

Min kompis Å har det skitjobbigt hemma just nu. Hon vet inte om hon kan åka till Göteborg och springa i helgen. Jag förstår henne till 100 procent men samtidigt vet jag att hon verkligen skulle behöva den här helgen som en paus.

Men jag vill förstås inte pressa henne. Hon får bestämma själv. Annars åker jag själv.

Kommentarer till: "Konflikter tar mycket energi" (2)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Det var mycket du hade omkring dig nu. Det är bra att du dels hjälper den som verkligen behöver hjälp och att du ser om dig själv så att du orkar både att jobba och vara människa. Ingen skulle tjäna något på något annat!
    Att se andra bära sig åt som småbarn är frustrerande, så jag förstår att du inte gillar det.
    Ha ett bra lopp i helgen, med eller utan din kompis.
    Kram Birgitta

  2. Jobbigt. Hoppas det blir en bra helg.

Kommentera

Etikettmoln

