Just another WordPress.com weblog

Mina friskvårdshalvtimmar

Jag gick ju en HR-utbildning i våras. Som en del i kursen skulle vi skriva om något ämne som vi själv valde. Jag valde det som jag kallar sjukprocessen. Från det att folk mår dåligt, blir sjukskrivna, återgår i arbete, och slutligen skaffar sig strategier för att inte bli sjuka igen.

Jag pratar förstås inte om förkylningar, magsjuka och benbrott – utan om folk som blir stressjuka.

Eftersom jag har egen erfarenhet också inbillar jag mig att jag vet litegrann om hur det känns, och hur företaget och chefen ska agera för att underlätta för individen.

Och individen har också ett stort ansvar för sitt eget välmående. Kost, motion, sömn och återhämtning är enormt viktigt, liksom att tydliggöra sina gränser både för sig själv och andra. Om allt detta handlar mitt arbete.

Som slutkläm på arbetet föreslår jag att företaget bjuder på två friskvårdshalvtimmar per vecka. Om individen bjuder på sin lunchtimme hinner hen gå och träna på lunchen, duscha och äta lite kvickt.

Att det är just två halvtimmar beror på att det inte är tillräckligt att träna en gång i veckan. Och halvtimmen får enbart tas ut i samband med lunchrasten, för annars finns risken att det missbrukas.

I tisdags redovisade jag mitt arbete och mitt förslag om två friskvårdshalvtimmar för redaktionsledningen. De gjorde vågen 🙂 Den 20/9 gör jag detsamma för arbetsmiljörådet. Har svårt att tro att de motsätter sig förslaget.

Tanken är att det ska vara på försök typ ett halvår och sen ska det utvärderas. Jag ska också koppla det till sjukfrånvaron.

Jag vill fokusera på det som är bra och låta ringarna sprida sig på vattnet i stället för att älta och utreda det som är negativt.

Detta stämmer även väl in i vår Hitta Flytet-satsning. Det senaste året har vi erbjudit våra läsare gratis löparskola, crawlskola och kanotskola. Sen har föreningar spontant hört av sig och erbjudit gratis träning i triathlon, cykling och tennis. Mer ”skolor” planeras kommande år. Och det kommer jättemånga varje gång! BLT får blekingarna att röra på sig!

Kommentarer till: "Mina friskvårdshalvtimmar" (3)

  1. Vilka bra idéer, både med friskvårdhalvtimmarna och att ni erbjuder era läsare gratis träningsskolor. Jag blir både glad och varm i hjärtat.

  2. Ibland önskar jag verkligen att jag bodde i Karlskrona eller i närheten!

  3. Suveränt bra! Min uppfattning är att så länge man själv, som sjukskriven, inte tar sitt eget ansvar kan alla stånga sig blodiga utan resultat.
    Det är hela tiden ett givande och tagande 🙂
    Jag håller tummarna för att detta kommer att falla väl ut. I alla fall har då företaget dragit sitt strå till stacken.

Kommentera

Etikettmoln

