Just another WordPress.com weblog

Jag behöver verkligen yoga

Tredje tisdagen i rad med yoga och i dag var det nytt program. Jag kände mig stel som sjutton i bröstryggen efter cyklingen igår och några av övningarna gjorde verkligen nytta för blodcirkulation och ökad rörlighet.

Jag har tendens till gamnacke, men när jag cyklar lyfter jag snarare huvudet för högt, och det frestar också på nacke och skuldror massor.

Vi fick träna på rotlås också. Då spänner man bäckenbotten och drar in naveln samtidigt som man håller andan. Inte så lätt i alla ställningar måste jag säga. Men allt man tränar på blir man bättre på!

Jag är så osmidig och orörlig att jag egentligen borde utöva yoga en stund varje dag. På sikt blir det kanske så, men det är ju en träning som kräver sin miljö och sinnesstämning. Det är inget man gör framför tv:n precis.

Låsa in mig i badrummet kanske? Sitta där på badrumsmattan med släckt lampa och tända ljus. Skulle nog funka, faktiskt 🙂 Får jobba lite på mysfaktorn i badrummet först bara.

En spännande del av yogan är sångmantra. Man sjunger samtidigt som man sitter i lätt yogaställning. Det är omöjligt att sjunga sittande utan att andas ordentligt, och eftersom jag gillar att sjunga har det blivit en favoritövning.

Fattar inte ett ord, men det är vackra ord 🙂 Orden fyller liksom hela kroppen, mycket häftigt! Nu måste jag smygläsa orden, men när man kan mantrat och verkligen kan sjunga ut måste det vara ännu häftigare.

Ett exempel som jag hittade här:

Ad Gurey Nameh
Jugad Gurey Nameh
Sat Gurey Nameh
Siri Guru Dev Nameh

Översättning: Jag hälsar den ursprungliga visdomen, jag hälsar tidsåldrarnas visdom, jag hälsar den sanna visdomen, jag hälsar den stora osynliga visdomen.

Läs mer om mantra: http://www.andetag.se/ljud_mantra.htm

Kommentarer till: "Jag behöver verkligen yoga" (1)

  1. Toaletten kan vara bra till mycket. Hos oss är den också telefonkiosk eftersom det är enda rummet med dörr. Härligt att du gillar yogan. Det är nog jättebra inslag i träningshelheten.

Kommentera

Etikettmoln

