Just another WordPress.com weblog

Jag tränar inte med maskiner på gymmet alls. När jag styrketränade på gymmet för några år sedan fick jag en nerv i kläm i nacken och fick problem med skuldra och arm. Det gjorde svinont och hela armen domnade stundtals.

En ryggdoktor fick loss nerven genom att ”knäcka” mig rätt i nacke och rygg och han knådade på en massa triggerpunkter i nacke och skuldra. Sen gav han mig exempel på övningar som jag kan göra med hantlar i stället, och sen dess tränar jag enbart med fria vikter och den egna kroppen på gymmet.

Med maskiner kan man liksom ”rycka till” och prestera över sin egen förmåga, och då riskerar man skador.

Det är verkligen ingen lekstuga på gymmet ändå. Jag har satt ihop ett eget program med olika styrkeövningar och målsättningen är att gå till gymmet på lunchrasten på måndagar och fredagar. Jag betalar 159 kr/månad för att nyttja gymmet två gånger per vecka, vilket är extremt billigt – nästan gratis 🙂

Så här ser mitt eget gymprogram ut:

  • 15 min på löpbandet
  • Dips från bänk, 3 x 15 rep
  • Olika situps, 2 x 4 x 15 rep
  • Olika rygglyft,  2 x 4 x 15 rep
  • Rumplyft, 3 x 15 (och sen hålla 15 sek i slutet av varje rep)
  • Plankan
  • Axelrullningar med 10 kg-hantel, 4 x 15 (i pausen mellan gör jag tåhävningar)
  • Tåhävningar, 4 x 15 (och sen hålla 15 sek i slutet av varje rep)
  • Biceps med 20 kg-skivstång, 3 x 15 (i pausen mellan gör jag knäböj)
  • Knäböj med ett ben i taget med det andra benet lyft först framåt, sen åt sidan och sen bakåt, 2 x 3 x 15 rep
  • Skulderlyft med 10 kg-hantel på båda sidorna, 2 x 3 x 15
  • Stretcha hela kroppen

Det tar ungefär en timme och svetten lackar hela tiden, och träningsvärken dagen efter är enorm. Att inleda och avsluta veckan med ett lunchbesök på gymmet är verkligen kanon 🙂

Kommentera

Etikettmoln

