Just another WordPress.com weblog

I går kom det 19 tjejer i varierade åldrar till BSK:s fotbollsträning. Vilket gäng! Vi var så många att det var omöjligt för en ensam tränare att hålla oss i gång hela tiden. Från och med nästa gång ska båda tränarna vara med samtidigt så att de kan coacha varsin grupp. Tidigare har de turats om att leda träningarna.

Det var match i söndags (som jag inte deltog i eftersom jag nöjer mig med att träna) och de förlorade med 14-0 mot damsjua-seriens näst bästa lag. Så det var förstås mycket snack om varför det blev som det blev. Tränarna hade analyserat matchen så vi fick öva avsparkar på träningen i går. Inga bollar får ”skänkas bort” till motståndarna. Minst fem av målen i söndags berodde på dåliga avsparkar.

I övrigt berodde förlusten mycket på den mentala biten. BSK visste redan innan att de skulle förlora mot Trion, och de var nästan förlamade av rädsla för motståndarna i stället för att försöka slå från underläge.

Själv valde jag i går att byta plats från ytterfält till back. Dels slipper jag springa mig trött och dels är det lättare för mig att skydda målet och fysiskt gå på motståndarna när de närmar sig vårt mål. Ett annat stort plus är att jag hela tiden hör målvakten som säger till mig när jag ska längre upp på planen, backa hem, vilken motspelare jag ska täcka och så vidare. Den coachningen känns väldigt trygg att få 🙂

Jag förstår varför fotboll är en så populär idrott. Det är förstås bra, allround träning, men det är framför allt en härlig gemenskap när det fungerar som bäst. Och det gör det verkligen i BSK:s damsjualag. Alla nybörjare mottas med en öppen famn, och redan efter några veckor känner jag mig som en i gänget och det gillar jag 🙂

I kväll ska jag springa, för första gången på några veckor.

Kommentarer till: "19 tjejer på fotbollsträningen i går" (3)

  1. Kommer ihåg när våra grabbar började spela fotboll, fem-manna. De som som skulle spela backar stod vid varsin sida om målvakten, när stolpen 🙂
    Som back kan du ju träna på hårda frisparkar också 😉 Men fotbollen blir ännu roligare med matcher, så varför inte haka på dem?

  2. Det låter perfekt att göra något roligt tillsammans med andra och samtidigt få bra träning.

Kommentera

Etikettmoln

