Just another WordPress.com weblog

7,5 km på 58:41 min

I dag blev det en lite längre löprunda. Syftet var att nöta in det nya häl-mot-rumpa-steget. I dag fick vi också det andra löpteknik-tipset: Dra armbågen bakåt i stället för att skuggboxas framför magen. Hmmm, snacka om att känna igen sig.

Häl-mot-rumpa-steg, bröstet fram och drag armbågarna bakåt alltså. När höger höft skjuts fram ska vänster armbåge vara längst bak och vice versa. Armrörelsen ska kompensera rotationen i höften.

Så jag sprang, stenhårt fokuserad på tekniken, fick håll, sura uppstötningar, kramp i magen och akut andnöd, gick en stund, sprang igen. Tidsmässigt gick jag nog lika mycket som jag sprang.

Jag har kommit på att jag tidigare brukar springa precis så här när jag spurtar. Är det kanske därför jag helt omedvetet ökar tempot?

Periodvis försökte jag återgå till mitt gamla löpsteg och blygsamma armpendling för att spara på krafterna men det var också svårt. Just nu känns det därför som jag befinner mig i ingenmansland.

20120807-170618.jpg

Kommentarer till: "7,5 km på 58:41 min" (4)

  1. Det är verkligen en utmaning att ändra sitt rörelsemönster så inte konstigt att du blev riktigt trött.

  2. Låter tufft! Men jag kan också föreställa mig att det ger resultat.

    Heja dig!

  3. Den där armbågstekniken borde nog fungera även vid powerwalk gissar jag. Ska ta och testa!

Kommentera

Etikettmoln

