Just another WordPress.com weblog

Jag tragglar på med mina häl-mot-rumpa-steg. Det är svårt, och framför allt svinjobbigt. Pulsen stiger direkt och min kondis pallar inte riktigt, men lite i taget så ska jag nog få kläm på det. Jag märker att det går mycket snabbare så den dagen jag klarar av att bara göra häl-mot-rumpa-steg så går det nog mycket snabbare än det gjort tidigare.

När man springer med häl-mot-rumpa-steg så kommer liksom höften först i steget. Det blir en framåtriktad rörelse så man får mer driv i steget. När man springer som jag brukar göra, med hela fotsulan mot marken hela tiden, så kommer knät först i steget. Det gör att det blir en liten duns varje gång som stoppar farten litegrann. Jag märker att det steget är tyngre för benen eftersom hela min tyngd kommer på varje steg.

Det är svårt att förklara – man måste prova. Ju mer man lyfter hälen mot rumpan desto jobbigare blir det, men man får effekt bara man lyfter hälen litegrann också.

Inte sjutton kunde jag tro att en sådan liten åtgärd skulle göra så stor skillnad. Jag har hört och läst om framfotslöpning v/s löpning med hälisättning först, men jag har aldrig läst/hört ett ord om häl-mot-rumpa-steg. Fast det heter förstås något helt annat på löparspråk 🙂

Jag är supertaggad att lära mig springa så här fullt ut, men jag måste ta lite i taget så att kondisen hänger med. För varje gång jag springer mina tiominutersrundor så kommer jag lite längre. Det är jobbigt, men tio minuter i taget känns hanterbart.

Tre gånger under den här månaden ska man göra ett maxtest då man springer 1 km så snabbt man kan, men jag vet inte om jag ska göra det. För mig är det fullt tillräckligt att se hur mycket längre jag kommer för varje gång på mina tiominutersrundor. Ska suga lite på den karamellen. Kanske är jag mogen för ett maxtest nästa vecka.

Dag 6 med run4fun och jag har avstått från både äppelkaka med vaniljsås och vin utan att ens blinka 🙂

Kommentarer till: "Svårt att träna in ett nytt löpsteg" (5)

  1. Duktiga du att du avstod från äpplekakan, jag ska minsann äta en idag men jag kör Stefans äpplekaka så den är ju ”godkänd” 😉
    Häl mot rumpa lät ju intressant det ska testas.

    Kram Monica

  2. Super bra… jobbat… kan tänka mig att det är svårt att få till stegen ,,, bra att du avstod kakan 😉

  3. Jag har kommit till precis samma insikt som dig angående löpningen – och fattar inte heller att ingen sagt detta till mig tidigare!
    Jag har ju sprungit både med Göteborg Running Club, Friskis & Svettis, Mölndals IK (Göteborgsvarvsträningar) och framför allt kört löpteknik med LG Skoog när jag var i Portugal med Springcamp. De har alla sett hur jag springer, och ingen har ens gett mig det här tipset. What?!!
    Så jag ser verkligen fram emot den dagen jag orkar göra hällyft genom ett helt löppass!

    Bra jobbat förresten – både med träningen och med att avstå från fikat!

Kommentera

Etikettmoln

