Just another WordPress.com weblog

Kostrekommendationerna under run4fun-månaden stämmer rätt så bra med mitt eget sätt att tänka och äta när jag sköter mig. Det svåra är att inte slarva för mycket 😦

Men den här månaden tänker jag inte slarva en endaste smula – en månad klarar jag minsann. Jag har bestämt mig.

  • Fem–sex små måltider var tredje timme, varav tre huvudmål.
  • Jag äter nötter eller mandlar (10 st) till mellanmål för det mesta. Jag har alltid en påse i handväskan. En frukt går också bra. Som kvällsmål äter jag ofta en burk med kesella.
  • Till lunch och middag äter jag kött/fisk/korv, färska/tillagade grönsaker och någon sås. Jag gör kalla såser med kesella, youghurt, fraiche och majonäs som bas. En knytnäve protein och resten grönsaker. OBS: Inga rågade tallrikar. Gårdagens rester blir dagens lunch. Har jag inte tid att laga middag gör jag en omelett med skinka och ost i mikron. På Hemköp kan man köpa sallad som jag plockar ihop själv om jag inte har lunch med mig.
  • Jag äter inte pasta, potatis, ris och couscous. Jag äter i stället mathavre, matkorn, matdinkel, qinoa och tillagade grönsaker.
  • Jag äter inte bröd eller flingor. Jag äter i stället havregrynsgröt med sylt och mjölk eller youghurt och bär till frukost.
  • Jag äter ingenting som innehåller vitt mjöl eller socker. Frukt och bär får stå för det söta.
  • Jag dricker ingen alkohol, och jag dricker endast kaffe med mjölk på morgonen. Mycket smaksatt vatten och svart kaffe blir det i stället.
  • Jag planerar alltid maten så att jag äter ett huvudmål efter träningen, oavsett om jag tränar morgon, middag eller kväll.
  • Jag dricker mycket vatten, minst 2 liter per dag plus extra i samband med träning.
  • Jag tänker prova två-tre nya recept varje vecka för att få lite inspiration. www.matklubben.se kan verkligen rekommenderas, där kan man spara sina recept i en digital kokbok, söka på ingredienser, LCHF-kost etc.

Allt jag äter registrerar jag i VV-appen, och jag vet då att jag håller mig omkring 1500 kcal/dag, vilket är rekommendationen under run4fun.

Kommentarer till: "Kosten under run4fun-månaden" (4)

  1. Låter som en bra och ambitiös planering. Det fixar du. Tänk så stolt du kommer att vara om en månad.

  2. Mycket bra kostråd här!! Äter du kesellan ”ren” som den är eller har du något till ??
    =)

Kommentera

Etikettmoln

