Just another WordPress.com weblog

Första dagen var hektisk

Det var perfekt att börja jobba första dagen med run4fun. Direkt var det naturligt att återuppta rutiner med både träning och måltider. En hel del fix har det varit i dag. Som vanligt är jag inte förberedd utan jag kastar mig huvudstupa in i det hela med stor frenesi. Supertaggad 😀

I dag har jag vägt mig, mätt midja, lår och armar. Jag har fotograferat mig i underkläderna framifrån, från sidan och bakifrån. Vojne, vojne. Är det så illa? Ja, precis så illa är det! Varken våg, måttband eller fotografier ljuger. Det är bara jag som ljuger för mig själv om att ”muskler väger mer än fett”. Sanningen är att det är valkar både här och där, som inte får plats i kläderna längre. Jag har 11 kg kvar till min toppnotering – men nu sätter jag stopp.

Den här run4fun-månaden blir min rivstart. Konceptet är enkelt: 1) träna minst en timme varje dag, 2) äta 5-6 små måltider var tredje timme, 3) inget socker och ingen alkohol.

Jag tillbringade lunchrasten på gymmet. Först 15 min på löpbandet och sedan elva olika styrkeövningar som tillhör mina egna favoriter. Dips, situps, rumplyft, rygglyft, axlar, knäböj, tåhävning och några till. Jag har fått värk i både nacke och rygg på sistone – bara för att jag har slarvat med styrketräningen! Fy på mig. Jag har gjort ett schema och planerat in tio besök på gymmet kommande månad. Jag ska notera hur många rep jag orkar på varje övning för nu ska jag bannemej UTVECKLAS.

Jag har också skrivit ner alla övningar som run4fun rekommenderar. Dessa tänker jag göra på hemmaplan när jag inte besöker gymmet, utomhus helst. Man behöver inga speciella hjälpmedel. Ett kvastskaft och två fyllda petflaskor som hantlar duger bra. Jag ska åka hem till min kompis Å efter jobbet i morgon och då ska vi träna det passet ihop. Man inleder med att springa 10 min så snabbt man orkar, och sen blir sträckan längre efterhand. Efter hälften av övningarna springer man 10 min igen. Jag tänkte att vi ska springa 5 min åt ena hållet och sen tillbaka. Om man tänker att 10 är svinjobbigt så ska man ligga på 8 ungefär. Man ska fokusera på tekniken, steget, hållningen och andningen.

Maten har också funkat bra i dag. Man ska tänka på att alltid äta ett huvudmål efter träningen, oavsett om man föredrar träning morgon, lunch eller kväll. Jag har ätit nötter och mandlar som mellanmål vid två tillfällen, havregrynsgröt till frukost och omelett med ost och köttbullar till middag. Min lunch ser ni nedan.

Som om inte lunchträningen vore nog har jag också fotbollstränat 1,5 timme i kväll, tillsammans med Storasyster. Det var jobbigt, men väldigt roligt. Så nu kommer jag nog inte ur sängen imorgon 🙂

20120801-154614.jpg

Kommentarer till: "Första dagen var hektisk" (7)

  1. Bra jobbat! Nu är vi igång 🙂

  2. Super bra start … lycka till kram Cee

  3. Helt rätt. Nu vänder du viktkurvan. Det klarar du. Du är målmedveten och full med kunskap. Lycka till.

  4. Jättebra jobbat, är också igång nu. En undran har ni samma kostschema som vi på fitnessfighten?? Eller det vet du kanske inte.
    Kram och pep

    Monica

  5. Bra!

    Du är så bra på att ”ta tag i det” ordentligt, inga halvmesyrer att tala om. Bra upplägg, jag tar något liknande. Det där med noll alkohol är nog ganska avgörande…

Kommentera

Etikettmoln

