Just another WordPress.com weblog

Två viktiga lärdomar

Torsdag-lördag förra veckan besökte jag min mamma i Göteborg. Det är nästan ett halvår sedan hon ramlade och bröt axeln, och sen gick hon i pension den 1 mars.

Ont i axeln, och även i ryggen, samt diabetes och yrsel har gjort att hon blivit sittande inomhus i princip. Hon vågar knappt gå ut för hon är rädd att ramla igen. Hon lagar inte mat, och äter alldeles för dåligt, mackor och frysmat i princip. Hon är bara skinn och ben nu, har knappt en muskel kvar i kroppen.

Man kan inte tvinga sin mamma till någonting, men ni förstår nog att vi har pratat en hel del.

Jag har i alla fall städat hennes lägenhet i två dagar så jag blev genomsvett. Det är svårt att städa med stel axel och ryggvärk. Däremellan har vi åkt iväg och ätit gott på restaurang och promenerat lite utmed havet.

Jag hoppas verkligen att hon gjort framsteg när vi träffas nästa gång. De första två stegen hon lovade att göra var besök hos optiker och ett gym som ligger på gångavstånd.

Två viktiga lärdomar har jag fått under besöket: 1) vårda din kropp med regelbunden motion/träning och bra mat, 2) vårda och utveckla relationerna till dina vänner så du slipper känna dig så ensam.

Det handlar inte om hur länge man vill leva, det handlar om H U R man vill leva.

Kommentarer till: "Två viktiga lärdomar" (5)

  1. Ja visst är det sorligt när det blir sådär! Många äldre soom inte vill vara till ”besvär” och blir isolerade.
    Skulle rekomendera att hon går till någon som är kunnig om axlar för att få en första genomgång med träning, så inget blir galet, en sjukgymnast eller någon axelintresserad person. Angående yrseln har hon fått någon utreddning? Har hon rollator, är dumt att falla i onödan.
    Jag hoppas hon snart får krafterna tillbaka och vågar sig ut mer 🙂

  2. Jag hoppas hon kommer iväg och får ordning på glasögonen så kanske yrseln bli mindre. Och träning för axeln och rygg skulle ju hjälpa till ännu mer 🙂

  3. På senare tid har jag sett många med stavar även i stan. Skulle det kunna vara ett stöd vid yrsel? Borde inte vara lika motigt att använda som rullator.

  4. Absolut är stavarna ett bra stöd vid yrsel! När jag haft problem med mina kristaller har jag knappt vågat gå ut om jag inte haft stavarna till hjälp 🙂

Kommentera

Etikettmoln

