Just another WordPress.com weblog

Lite överdrivet förvisso, men ungefär så tänker jag under mina proteindagar. Jag äter så pass ofta att jag aldrig hinner bli speciellt hungrig. Det känns att det är dags att äta, inte mer.

Sen äter jag så pass lite volymmässigt att jag knappt blir mätt. (Två ägg till frukost låter bara ”plums” i magen.) Äter man enbart protein blir inte volymen på måltiden så stor, jag kompenserar ju inte med extra mycket protein istället för kolhydrater. Jo, lite kanske men inte så mycket.

Men efter en stund är jag ändå mätt, eller nöjd och ohungrig snarare – och framför allt håller jag mig nöjd och ohungrig tills det är dags för nästa måltid.

Resultatet? Jag hållet blodsockret stabilt och slipper svackor – behåller min energi på en jämn nivå. Jag äter tillräckligt dagtid och får inte idiotsug framåt kvällen. (Efter kl 18 ska man helst inte äta någonting för då är förbränningen noll.) Och slutligen ska vattnet förhoppningsvis lämna kroppen också 🙂

Kommentarer till: "Aldrig vara hungrig, och aldrig riktigt mätt" (8)

  1. Det låter bra. Det är så jag jobbar. Försöker att inte bli lagom mätt och aldrig tok hungrig. Det fungerar bra för mig. Själv äter jag vanlig mat.

  2. Något som fått mig att börja känna mindre sug är att äta varannan var tredje timme men inga bauta-portioner. Bara äta något. Desto mindre kalorier desto mer mat. Mycket grönt mättar bra. Och ger resultat runt magen och på vågen. Iallafall i mitt fall. Men det gäller ju att hitta något som passar en själv och funkar dag ut och dag in… 🙂
    Ha en bra dag!

  3. Spännande! Kan du inte skriva mer om hur en vanlig proteindag ser ut? Vad äter du då…liksom?

    • Ägg (kokt, äggröra), keso, grillad kyckling (utan skinn), kallskuret pålägg (skinka, kalkon, rostbiff), kallrökt lax, makrillfilé, grillat kött, omelett, räkor. Och sen slarvar jag och äter lite grönsaker ibland till proteinet (coleslaw, sockerärtor, avocado tex). Men mkt keso blir det!

  4. Förbränningen i kroppen pågår dygnet runt…… det borde du som verkar så påläst veta! Däremot går den ner på kvällen och natten när vi vilar men den upphör aldrig så länge vi lever!

  5. De övertaliga kalorierna du äter på en dag lägger sig i reserverna, oavsett vad klockan är…..kl 18 är en myt i bantarsammanhang…..

Kommentera

Etikettmoln

