Just another WordPress.com weblog

Den senaste veckan har jag läst tre böcker: ”Någonstans inom oss” av Kajsa Ingemarsson, ”Den femte årstiden” av Mons Kallentoft, och ”Ursäkta, men din själ dog nyss” av Danny Wattin. Svinbra alla tre!

Det är mer än jag läst det senaste halvåret. Jag är egentligen en bokmal sen barnsben, men de senaste åren har jag valt bort böcker för att istället facebooka, blogga, läsa bloggar och läsa alla böcker om kost och träning som jag hittar.

Istället har jag lyssnat på ljudböcker i bilen. Helt okej – men inte samma sak. Ljudböcker är kanon – men det är en helt annan upplevelse att läsa själv. Riktigt bra formuleringar kan jag läsa om två-tre gånger.

Ikväll börjar jag på Arne Dahls senaste bok, och en bra bit hinner jag nog under morgondagen som jag planerar att tillbringa i sängen så att jag orkar jobba på måndag.

Läsa böcker är egentligen perfekt återhämtning. Kroppen får vila och skallen får tänka på annat. När jag var sjukskriven för utmattningsdepression våren 2007 läste jag jättemycket. (Dock inte de första tre-fyra veckorna.) Jag fick alltid höra att det var ett bra tecken att jag kunde tillgodogöra mig en bok. Då hade inte hjärnan ”tagit skada”.

Jag tror att många års träning är helt avgörande. Jag vet att det krävs mycket koncentration i början för att komma in i boken, men när historien väl gripit tag i en går det som på räls. Då är det inte mycket som går före boken 🙂

Kommentarer till: "Inget ont som inte har något gott med sig" (1)

  1. Att läsa böcker är jättebra avkoppling tycker jag. Jag älskar att få dyka ner i en bra bok och bli uppslukad. Hoppas förkylningen släpper snart så att du mår bättre. Kram

Kommentera

Etikettmoln

