Just another WordPress.com weblog

Till familjen lagar jag alltid någon variant på potatis, pasta eller ris till middag. Själv äter jag det inte, så jag håller mig till grönsaker som tillbehör. Det funkar bra.

Coleslaw (fint skivad vitkål, fraiche, majonäs och senap) är en favorit, men den tar ju lite tid att göra – och den tar snabbt slut. Vanlig sallad, tomat och gurka orkar jag inte fixa dagligen. Plus att det innehåller mest vatten och det mättar inte så bra.

Andra tillbehör jag varierar mellan är ugnsrostad kålrot, morot, palsternacka, rotmos, palsternacksmos, kokt blomkål, wokgrönsaker eller smörstekta morötter med vitlök (mums).

När det ska gå snabbt blir det ofta fryst broccoli som jag kokar i micron. I dag gjorde jag en ny blandning som gick nästan lika snabbt: finrivna morötter, rödlök och kidneybönor.

Gott och mättande, och det jag gjorde räcker till lunch och middag i morgon också. Så det kommer jag att göra oftare 🙂

20120523-183325.jpg

Kommentarer till: "Ännu ett trevligt tillbehör" (5)

  1. Det lät gott det ska jag prova!

  2. Vad bra med lite tips! Mannen och jag ska försöka äta mindre kolhydrater men fantasin är dålig. Nu har jag lite tips på vad vi kan äta istället. Palsternacksmos lät riktigt gott. Kram

  3. Låter gott. Jag ska nog göra lite coleslaw i helgen. Har du testat att ha i kesella?

  4. Ett tips från mig är: Quinoa kokad i buljong blandas sedan med paprika i bitar, fetaost, tomater i bitar och lite ruccola. Smaskigt (tycker jag) och lättare än couscous att laga till.

Kommentera

Etikettmoln

