Just another WordPress.com weblog

6,3 km på 43 min

Jag är verkligen inte i den form som jag skulle vilja vara inför Blodomloppet på måndag 14 maj. Jag får helt enkelt inte upp tempot. Risken är stor att jag inte ens slår fjolårets tid 31:32 min. Det är mitt personbästa på 5 km. Jag tror jag måste löpträna lite mer medvetet och utmana mina gränser. Min smärttröskel är plågsamt låg, och jag ger upp för lätt.

Samtidigt är det inte viktigast att springa snabbare och snabbare. Min målsättning har hela tiden varit att springa två-tre gånger per vecka, och loppen är bara en extra sporre. Ett roligt happening. Jag måste fokusera på den känslan.

Och det finns så många som tränar målmedvetet och formtoppar exakt som de ska – och sen blir de förkylda strax innan loppet. Sånt är livet, man vet aldrig någonting i förväg. Man kan bara göra sitt bästa med de förutsättningar man har just då.

Inte heller minus 5 kg kommer jag att lyckas med, men det gör inget. Just nu försöker jag bara gilla läget. Så länge jag springer två-tre gånger per vecka är jag nöjd. Faktiskt.

Och de nya skorna kändes fantastiska!

Kommentarer till: "6,3 km på 43 min" (5)

  1. Tycker du är imponerande duktig! Hur tränar d för att bli snabbare?

    • Jag springer snabbare än det känns okej, och när det tar emot spurtar jag en bit och siktar mot ett träd eller en stolpe. Sen dör jag en stund, fast jag går samtidigt. Så fort jag fått ner pulsen springer jag igen. Intervallträning a´la pernilla 🙂

  2. Du gör ett bra jobb och som du själv brukar säga: långsiktighet är det viktigaste.

  3. Jag tycker du är grym och håller med Hovika – det är ju kontinuiteten som är det viktigaste!

Kommentera

Etikettmoln

