Just another WordPress.com weblog

Jag går ju en HR-utbildning i Malmö under våren. Tre dagar per månad mars-juni träffas vi och pratar om allt som rör personal; arbetsrätt, rekrytering, sjukskrivning/rehab etc. En del i utbildningen är att man ska lämna in ett skriftligt arbete, och sen ska man även redovisa detta muntligt när vi träffas sista gången i juni. Kravet är två A 4-sidor skriftligt, och jag har valt ämnet sjukskrivning/rehabilitering.

Den här våren har jag verkligen haft fullt upp på jobbet. Rekrytering inför sommaren, schemaförhandlingar, rekrytera vikarier för projekt och långtidssjukskrivningar, praktikanter på löpande band, och sen HR-utbildningen ovanpå allt annat. Jag är ensam om mitt ansvarsområde på jobbet och vissa saker har helt enkelt blivit liggande. Det skriftliga arbetet till HR-utbildningen har varit en sådan sak, men det har hela tiden gnagt bak i skallen.

Den här veckan hade jag planerat att jobba hemma måndag och fredag och enbart fokusera på HR-arbetet. (Jag gör ju inte det här på min fritid, det ingår ju liksom i jobbet.) Kreativitet på beställning liksom! När jag väl började med det i måndags insåg jag att jag hade svårt att begränsa mig. Jag vill att arbetet ska vara komplett. Bakgrund, fakta, omvärldsanalays, åtgärder, handlingsplan och så vidare. Jag såg framför mig ett arbete som vi på BLT faktiskt kan använda i vårt dagliga arbete för att minska sjukfrånvaron.

Så det blev inte två sidor, det blev 14 sidor, och ytterligare tre sidor (så kallade ”lathundar”) som jag ska göra i morgon fredag. Varför ska jag alltid överarbeta allting? Och hur ska jag kunna redovisa 17 sidor på 5 minuter i juni? Men jag är jävligt nöjd med det jag gjort – och det är huvudsaken 🙂

Men allra bäst är nog att deadline är satt till 11/5 och jag blir helt klar redan i morgon 🙂

Kommentarer till: "Varför överarbetar jag allting?" (4)

  1. Haha det var bra gjort och tänk vad bra att du sen kan aplicera det i ditt jobb och få användningen av det praktiskt och ser man det så tjänar du på det ändå 🙂
    Spännande att du ska ta ner allt till 5 minuter det är väl det svåraste antar jag 🙂
    Vad har du för spännande jobb?

    Bra planering att du är klar innan ded line!

    • Jag är personalansvarig på en tidningsredaktion. Rekryterar, handleder praktikanter/PRAO, gör schema, beviljar ledigheter, ringer in vikarier, och sköter allt administrativt kring detta. 25 vikarier har jag tex anställt till denna sommar.

  2. Överarbetat eller inte – du är klar innan dead line – det har i princip aldrig hänt mig. Heja Pernilla!

  3. Åh är du också en HR-människa. Vad kul! För min del när jag utbildade mig så ville jag gärna överarbeta allt och få det perfekt. Men det fungerar inte alltid, precis som i vanliga livet och det var en stor lärdom bara det: Att göra det bästa man kan under en pressad situation och under olika förutsättningar! Lycka till! Du fixar redovisningen galant!

Kommentera

Etikettmoln

