Just another WordPress.com weblog

I kväll lunkar jag bara

Jag hostar vidare från och till, men jag har inte ont i halsen och ingen feber så jag väljer att kombinera vila och lättare träning. I går kväll blev det sängen med en tidning hela kvällen i stället för träning, men i kväll har jag tänkt att springa lite försiktigt. Inga krav på prestation, bara lunka lite. Jag tänker springa så sakta att jag knappt blir andfådd 🙂

Många som känner sig halvkrassliga tror att man ska undvika löpning eftersom det är så jobbigt, men lite styrketräning kan man nog fixa. Faktum är att det är precis tvärtom. Styrketräningen sätter igång en tillväxtprocess i musklerna som kan pågå i flera dagar. Den processen distraherar immunförsvaret och då kan det ta längre tid att kurera förkylningen samtidigt som träningseffekten blir väldigt låg.

Generellt ska man vara försiktig med träning när man känner sig sjuk. De symtom man får vid förkylning är ett tecken på att immunförsvaret fungerar som det ska, och träning nedsätter alltid immunförsvaret på kort sikt. Visst händer det att förkylningen som varit på väg försvinner i och med att man tränar, men det hade den sannolikt gjort även utan träning.

När man blir sjuk med halsont och/eller feber är det självklart att man inte ska träna. Och när man börjar träna igen så måste man ta det försiktigt. Det tar minst tre gånger febertiden innan man kan träna som vanligt igen. Har du haft feber i tre dagar tar det nio dagar innan du är hyfsat återställd. Det är viktigt att inte börja träna för hårt direkt efter för då kan infektionen komma tillbaka.

Om man får upprepade infektioner så kan orsaken vara att man tränar för mycket i förhållande till den återhämtning som krävs. (Man ska helst inte öka träningsmängden med mer än 10 procent per vecka.) Lagom är bäst med andra ord.

Det som skrämmer mig allra mest är förstås hjärtmuskelinflammation. (Även om jag INTE tror att jag befinner mig i riskzonen. Så mycket tränar jag verkligen inte.) Den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammation är ett virus (coxsackie-virus), som är vanligt förekommande och oftast endast ger symtom i form av halsont och mag-tarmbesvär.

Vanliga ”snuv-virus” kan också ge hjärtmuskelinflammation. I de flesta fall ger hjärtmuskelinflammation inga symtom alls. De som förekommer är allt från lite tryckkänsla i bröstet till en skarp bröstsmärta, som ibland kan variera med andningen. Att ”hjärtat slår volter i bröstet” är också ett vanligt symtom. I de allra flesta fall är hjärtmuskelinflammation en godartad åkomma som går tillbaka utan kvarstående symtom.

Källa: www.fitness-magazine.com, http://svenskfotboll.se, www.idrottsdoktorn.se

Kommentarer till: "I kväll lunkar jag bara" (2)

  1. Krya på dig. Kram

  2. Intressant det där med att styrketräning är sämre vid förkylning, jag har givetvis tillhört de som trodde att det var bättre än konditionsträning!

Kommentera

Etikettmoln

