Just another WordPress.com weblog

Man ska inte försöka ta sig fram på en stig som är så smal att man ramlar i diket vid minsta lilla vindpust.

Då är det bättre att bredda stigen litegrann. Det känns som jag är på rätt väg både med kost och träning, men samtidigt måste jag ta det lite lugnt med träningen så att jag inte drar på mig några skador. Det vore katastrof.

Därför har jag reviderat min minusfem-plan litegrann, och nu återstår fyra veckor. Måndag 14 maj hoppas jag att vågen visar 85,8 kg och jag ska göra mitt yttersta för att nå dit.

Men f.. vad segt det är att komma under 90 kg. Lagom till fredagar, som är vägdag, kommer jag ner till 90 någonting, och sen på måndagen väger jag 92 någonting igen. Vecka efter vecka. Det känns som kroppen har bestämt sig för att jag ska ligga på den nivån. Upp och ner mellan 90 och 93 kg som en jojo.

Minus 5 kg på fem veckor-planen (målsättning 85,8 kg den 14/5):

  • Enbart protein tre dagar i rad per vecka.
  • Enbart protein, grönsaker, frukt/bär övriga dagar.
  • Äta små måltider, tre huvudmål och två–tre mellanmål.
  • Tre lunch- eller kvällspromenader a´minst 30 min per vecka.
  • Fem träningspass a´minst 45 min per vecka, varav tre pass med löpning.
  • En–två vilodagar per vecka, dock inte två i rad.
  • Dricka två glas vin fredag–lördag.
  • Stänga av dator/mobil kl 21, läggdags kl 22, släcka lampan kl 23.
  • Tänka på minst tre bra saker med dagen innan jag somnar.
Kommentarer till: "Några revideringar i minusfem-planen" (5)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Det är inte lätt att knäcka kilona. Jag har precis samma efterfarenhet som du av att det pendlar tillbaka till samma vikt som innan även om man kommer lite lägre ibland. Det är väl vätskebalansen som spökar.
    Lycka till med din föresats!
    Kram Birgitta

  2. Jag känner igen det där alltså att det verkar som om kroppen vill vara på en viss vikt. Lycka till!

  3. Hej! Jag kämpar varje dag också men jag har hittat lösningen. Först måste man ha koll på hur mycket man äter per dag. Det går inte att gå ner i vikt om man äter mer än vad man fettförbränner. Även om man tränar! Jag tränar mycket och ändå måste jag äta mindre. Men man måste äta bra och rätt mat.
    Det går inte att ändra metoden/dieten så ofta. Kroppen tror att du kommer att svälta igen.
    Sänk dina portioner, ök proteiner och fett!
    Lycka till!

    PS Stressa inte att göra det på 4-5 veckor!

  4. Jag hejjar på dig! Du fixar det här och en breddad stig är bra och visst går det snabbara med autobahn än en liten skogsstig när man ska långväga? 😉 Ha det fint!

Kommentera

Etikettmoln

