Just another WordPress.com weblog

En sak är säker. Det blir aldrig ”tid över” för träning. Det blir aldrig så att man sitter sysslolös i soffan och tänker ”just nu har jag ingenting att göra, då kanske jag skulle träna lite”.

Jag vill därför alltid planera kommande veckas träning för att hitta ”hålen” där det finns utrymme för att träna. Det är så lätt hänt att man bara skyller på tidsbrist annars. Jag skriver in det i kalendern, som vilket annat viktigt möte som helst.

Det finns alltid tid, det handlar bara om att prioritera, det vill säga man måste välja bort något annat. Städning, tvtittande, lunchsnack med kollegor, fikatid med kompisar etc. Och kompisarna behöver man inte välja bort, släpa med dem på träningen, löprundan eller promenaden istället. Man pratar så bra när man promenerar 🙂

Många skyller på att de måste lämna och hämta sina barn på aktiviteter på kvällarna. Byt då om hemma och spring en runda medan du väntar istället för att sitta och glo.

Nu har jag inte så mycket sådana tider att passa, men ibland ska barnen hämtas vid 20-tiden och då jobbar jag extra länge, springer någonstans på vägen hem, och hämtar sen barnen. Att inte åka hem emellan sparar både tid och bensin.

För mig handlar det om att jag numera prioriterar annorlunda eftersom jag märkt att jag mår så bra av träningen. Förut tänkte jag så här: 1) barnen, 2) jobbet, 3) hemmet, 4) träning. Nu har hemmet och träning bytt plats.

Och att prioritera barnen först i alla sammanhang innebär inte att jag släpper allt fokus på mig för att uppfylla deras behov omedelbart. De får rucka lite på sina behov så jag kan få mina uppfyllda också. Ska jag springa får äldsta dottern vänta en timme med att bli lämnad/hämtad hos en kompis.

Och visst är det stökigare hemma, och jag borde dammsuga oftare, och tvättberget är ibland gigantiskt. Men det är okej, det märks desto mer när man väl städar då brukar jag tänka 🙂

Jag väljer ett välmående inre framför ett putsat yttre helt enkelt.

Kommentera

Etikettmoln

