Just another WordPress.com weblog

– 5 kg på fem veckor

Nu har jag funderat klart. Med start i dag och fem veckor framåt ska jag utmana mig själv – och alla andra som vill hänga på – att genom positiv förstärkning gå ner 5 kg på fem veckor. Jag måste göra någonting för att komma under 90-strecket, och jag vill verkligen gå ner 5 kg för att lyckas bra med löpträningen under våren.

”Om du gör som du alltid har gjort så får du vad du alltid har fått. Om du vill ha något annat så måste du göra något nytt.”

Vägdag är fortfarande på fredagar för mig, även om jag startar utmaningen på en måndag. Jag får ruscha lite extra den här veckan i stället 😉

Min startvikt för utmaningen är 90,8 kg (fredag 6/4) och fredag 11/5 ska vågen visa 85,8 kg. Om det kniper på slutet så är det vikten mån 14/5 som gäller. Då springer jag nämligen Blodomloppet.

Hjälp mig nu att klara detta! Jag vet att jag kan om jag verkligen bestämt mig, men allt pepp mottages tacksamt förstås 🙂

Under kommande fem veckor ska jag göra följande:

  • Jag äter enbart protein tre vardagar i rad per vecka, till exempel mån-ons. Övriga dagar äter jag grönsaker och frukt också.
  • Jag äter frukost, lunch, middag och två mellanmål. Och kvällsmål om jag är väldigt sugen. I små portioner. (Målsättningen är att aldrig vara svinhungrig eller proppmätt.)
  • Jag är 100 procent nykter hela tiden. (Det enda undantaget är ett kalas vi ska på lördag 21/4.)
  • Jag motionerar varje dag, minst 45 minuter. Jag varierar mellan stavpromenader, löpning, gymmet, och eventuellt också simma och cykla.
  • Jag lunchpromenerar 30 min tre dagar per vecka, alternativt tar en kvällspromenad på 30 min.
  • Jag fyller i min VV-app varje dag och äter 30 propoints varje dag.
  • Jag dricker 3 liter vatten varje dag, plus mer i samband med träning.
  • Jag går och lägger mig senast kl 22 och släcker lampan kl 23.
  • Jag tar en dag i taget och fokuserar på hur bra jag mår.

Det var svårt att fomulera sig utan ordet inte, men det gick 🙂

Och det är så kul att flera redan hänger på utmaningen. Jag tänker inte sammanställa någonstans. Ni får själva berätta i min blogg hur det går för er, om ni inte har en blogg för då länkar jag gärna till den.

Kommentarer till: "– 5 kg på fem veckor" (11)

  1. Kör så det ryker!!! Jag har en 6veckors plan och jag längtar efter resultat så det är bara att tuta och köra. =)

    Pepp och kram!

  2. peppar så klart på dig… det fixar du …//cee

    http://ceeslivoframfart.wordpress.com/

  3. Heja, heja, heja!!! Jag lovar att peppa dig hela vägen! :)) Jag har också en 5-veckorsutmaning för mig själv men utan viktmål. Min utmaning ser i princip ut som din men jag har lagt ribban lite lägre och utesluter inget i maten men följer checklistan och har 5 träningsdagar + promenader. Ska bli spännande att se vad resultatet blir! Kom igen nu, det här fixar du!!!
    Kram Therese

  4. fridamatsdotter sa:

    Kör hårt tjejen! Låter som att du ska gå ner dessa kilon på ett hälsosamt sätt, grymt! =)

  5. annaspersonligaresa sa:

    Hejja dig
    det kommer du fixa galant 🙂
    Kram

  6. Det låter som en bra utmaning, det kommer du klara. Heja heja!

  7. Min plan ser lite annorlunda ut än din, men det gör detsamma. Har svårt sötsug just nu och kämpar som in i hel… för att motstå. Måste fokusera på något annat. Hoppas att det går bra för dig!

  8. 5 kg på 5 veckor låter ju rimligt. Jag är i Spanien i två månader utan våg så nu kör jag bara måttband. Lycka till.

  9. Nu har jag funderat lite och kommit fram till hur jag ska göra för att försöka att nå detta målet 🙂

    Jag ska:
    – Jobba med uppgifterna i boken ”Helheltsmetoden”, de 5 sista kapitlena, ett kapitel varje vecka.
    – Äta min egna hemmasnickrade GI/LCHF-variant som jag vet funkar för mig, dvs. utesluta snabba kolisar och äta mycket protein och fett men tillåta t.ex. frukt, rotfrukter och bönor i små mängder.
    – Följa träningsprogrammet i senaste numret av ”Topphälsa” ett 4-veckorsprogram för nybörjare som vill kunna jogga 5 km. Detta innebär 4-5 träningstillfällen varje vecka. Sedan genomföra Vårruset den 14:e maj.
    – Endast väga mig fredag 20/4, fredag 4/5 och den 14:e maj (startvikt 76kg).
    – Tycka om mig själv lika mycket oavsett om jag klarar -5kg eller inte, det viktiga är att jag följer min plan.

    Lycka till alla ni andra också!

Kommentera

Etikettmoln

