Just another WordPress.com weblog

Jag fick en idé

Jag jobbar ju med bemanning och i dag på lunchpromenaden fick jag en lysande idé. Tror ni att jag kan få företaget att bjuda personalen på två friskvårdstimmar per vecka, på morgonen, i samband med lunchen eller direkt efter jobbet? Kan man få dem att förstå att det skulle påverka sjukfrånvaron positivt och att vi då skulle spara vikariekostnad och sjukfrånvaro, som sliter på personalen?

Tänk om alla på jobbet fick möjlighet att träna i samband med lunchen två dagar per vecka! Vilket välmående gäng vi skulle bli då! Att träna på lunchen är som att dela upp arbetsdagen i två korta, hanterbara arbetsdagar. Jä…. vad fokuserad man är på att jobba när man kommer tillbaka efter träningen. Prova – det är sant!

Hjälp mig gärna med argument. Jag och ekonomerna snackar inte samma språk. Men jag anser att på ett företag där folks hjärnor gör jobbet skulle alla jobba effektivare och må bättre om de fick träna regelbundet, utan att tycka att de behöver försaka sin familj.

Jag läste om en chef som alltid löptränar på arbetstid. På morgonen vaskade han av alla mail och snabba puckar, klämde in ett möte eller två. Sen sprang han vid elvatiden, åt lunch, och sen var han kreativ hela eftermiddagen. Sån vill jag också bli! Och jag vill att mina kollegor ska få samma chans, om de vill.

Sen måste man förstås hitta på ett sätt där folk kan bevisa att de faktiskt tränat. Lämna in sina träningslappar kanske? Eller be personen i receptionen signera en lista. Men hur gör vi som springer då?

Ja, jag har inte tänkt klart. Den idén får gro ett tag till. Men till hösten kanske vore en lämplig starttid. Tre månader på försök kan jag nog förhandla fram – och sen jämför man sjukfrånvaron med samma period för året innan.

Kommentarer till: "Jag fick en idé" (4)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Låter som en strålande idé. Jag vet en chef som alltid försökte lägga sina möten på en promenad. Att gå och samtidigt avhandla viktiga saker var en bra idé tyckte hon. Då blev det ju arbete uträttat också under tiden. Tyvärr var inte den chefen min! En försöksperiod först är väl bra. Kan man på något sätt möta effektiviteten i arbetet och se om det faktiskt inte minskar pga detta så är det ju ännu bättre argument. Jag tror nämligen att man blir effektivare om man luftar hjärnan lite ordentligt.
    Lycka till!
    /Birgitta

    • Jag har också hört om ”walk and talk” och det är en kanonidé! Om man bara är två förstås, annars kan de bli rörigt. Och protokoll kan förstås vara svårt att skriva, men det kan man lösa!

  2. Walk & talk som sagt.

    De med smartphones kan ju skapa en träningsgrupp, det lär finnas olika varianter på det.

    Ni har väl en ergonom kopplad till företagshälsovården, kolla där med minimerad risk för belastningsskador.

    Stresseliminering, ja du kan väl göra listan med hälsofördelar hur lång som helst. Och att ni kan vara föredömen i er branch, detta kanske kan stärka varumärket? Tänk om alla anställda har samma tröja när de tränade med någon käck slogan på; BLT-alltid på språng! Eller Steget före! Marknadsföring i den högre skolan!

    • Ja, vi har redan en hälsosatsning i tidningen som vi kallar ”Hitta flytet med BLT” så gratis friskvårdstimmar vore kanske en bra fölängning på det. Och sen utmana andra företag att göra likadant. Ska klura på det lite mer och föreslå en provperiod efter sommaren åtminstone.

Kommentera

Etikettmoln

