Just another WordPress.com weblog

6 km på 49 minuter

Tiden är svinkass, men det kvittar. Huvudsaken är att jag springer tre gånger per vecka. Punkt. I dag blev det lite intervaller och backträning. Jag har en runda runt sjön på 5,5 km hemmavid. Efter cirka 1 km är det en lååååång och bitvis hyfsat brant backe. Tillräckligt jobbig för att de flesta ska tycka att den är jobbig, även de som har lite löparvana. Jag sprang 1 min uppför så snabbt jag orkade (vilket INTE var så snabbt) och sen gick jag sakta nerför 30 sek, och så vidare.

Det blev nog fem intervaller och jag orkade inte springa en enda hel minut i sträck uppför – så fan vad jag har att jobba med känner jag. Att jag gick tillbaka nerför i backen 30 sek x 5 plussade på rundan ungefär 0,5 km totalt. Sen fortsatte jag i samma stil, höll snabbt tempo ett tag, gick sen tills andningen kom ner i varv, och så vidare.

När jag läser Runners world är det minuter och sekunder hit och dit när man intervalltränar – men jag måste lyssna på kroppen känner jag. Visst är målsättningen att det ska svida i bröstkorgen och värka i benen, men samtidigt får inte löpningen vara plågsam. Då skyndar jag hellre långsamt.

Jag springer på andra sidan sjön först och det är grusväg. Sen blir det asfalt tillbaka, och det är också bra att träna på. (Bilden nedan är tagen tidigare i dag när jag tog min 3 km lunchpromenad. I änden av sjön finns vår badplats och 50 meter upp till höger om den bor vi.)

I dag fick jag åka och hämta Storasyster i skolan på grund av mensvärk vid halv elvatiden, och det gick inga bussar hem. Tanken var att jag skulle jobba hemifrån sen men jag orkade inte.Totalt dränerad på lust och energi ännu en dag. Så jag satte mig i solen på verandan och njöt, och låg raklång i sängen en timme innan jag klädde på mig och sprang i kväll.

Orken kommer tillbaka, jag vet det. Jag måste bara tillåta mig själv att ”inte orka” ett tag utan krav på prestation. Sen brukar det funka bäst att lura igång sig själv med tanken ”jag ska bara titta lite” och vips är man igång och har massor av idéer och energi. Jag vet att det är så. Jag vet att jag funkar så. Vila först och jobba sen 🙂

Kommentarer till: "6 km på 49 minuter" (1)

  1. Intervaller är ju så jobbig!. Jag springer en del men inte särskilt fort. Skulle vilja bli lite snabbare men som sagt man blir ju nästan spyfärdig när man försöker intervallträna (för det är ju det man ska göra för att bli snabbare säger de…;). Men vad fasen tänker jag ibland, varför måste man kunna springa fort.. jag orkar ganska långt – det är väl också ok ..
    Men vi får väl kämpa på !
    = )

Kommentera

Etikettmoln

