Just another WordPress.com weblog

Helhetsmetoden, del 6

Det här blir mitt sista inlägg om boken Helhetsmetoden. Vill ni veta mer så får ni läsa boken 🙂 Om ni söker på ordet Helhetsmetoden i min blogg så finns det totalt sex inlägg om boken, mest med fokus på hur man kan tänka annorlunda, och hur det i sin tur påverkar ens känslor och beteende (= KBT).

Jag har nästan läst klart boken nu och en mening som jag bär med mig är den här: ”Bete dig mot din kropp som du beter dig mot någon som du tycker om.” Den tanken ska jag låta poppa upp i skallen varje gång jag står naken inför helkroppsspegeln. Jag har sällan negativa tankar om andras kroppar – varför ska jag då ha det om min egen kropp? Jag ska stå där inför spegeln, utan att tänka på ”fornstora dar”, och bara gilla läget helt enkelt. I min mage har jag burit två barn, och det har givetvis satt sina spår. (Det är mer onormalt att det inte sätter sina spår faktiskt.) På höfter och lår har jag rejäla fettreserver, men de syns inte så mycket när jag har kläder på mig.

Kvinnors självkänsla är oftast kopplad till utseendet. Enligt boken Helhetsmetoden finns det studier som visar att varannan kvinna tänker på vad hon äter för att inte bli tjock, eller bli smalare. Jag tror att det är lågt räknat, jag tror faktiskt att alla kvinnor jag känner tänker på det mer eller mindre hela tiden. Enligt samma studier har nio av tio kvinnor någon gång gått på diet. Jag tror att den siffran egentligen är tio av tio. Jag har nog aldrig träffat någon kvinna som inte bantat någon gång. Själv började jag banta i 16-årsåldern, visserligen ”bara” genom att utesluta läsk, godis och snacks.

Jag blir väldigt förvånad när jag träffar snygga, framgångsrika, välklädda kvinnor som i förtroende hintar om sina viktbekymmer. Jag blir ännu mer förvånad när smala, snygga, vältränade kvinnor pratar om sina viktbekymmer. Det verkar faktiskt inte spela någon roll hur mycket eller lite man väger. Så många kvinnotimmar ägnas åt dessa spörsmål dygnet runt.

Mäns självkänsla är sällan kopplad till kroppen på samma sätt, även om fler och fler män inser vikten av att träna regelbundet och tänka på vad de äter. Samtidigt har jag många jämnåriga män omkring mig som inte alls verkar bry sig, trots att ”ölmagen” får skjortan att puta rejält. Eller så bryr de sig faktiskt, men de orkar inte göra något åt det. Oavsett så tror jag inte att de känner sig som ”sämre människor” bara för att deras mage putar (vilket i sig är väldigt hälsofarligt så de borde göra något åt det).

Jag känner kvinnor som aldrig skulle sätta sin fot i en simhall på grund av att de skäms för sin kropp. Jag har också tänkt så, men sen tänkte jag i stället ”Jag har samma rätt som alla andra att simma, och jag är absolut inte ensam om att vara tjock.” Och när jag väl kom till simhallen märkte jag att just simhallen är en frizon för oss ”viktbekymrare”. Där finns alla sorter, tjocka, magra, gamla, unga – och det är helt okej.

Jag känner kvinnor som klär sig i ”tältkläder”, helst svarta, för att de skäms över sin kropp. Jag har också tänkt så, men sen tänkte jag i stället: ”Jag ser ju ännu tjockare ut om jag har tältkläder. Det är bättre att köpa kläder som sitter åt lite för då ser man smalare ut. Tajtar man upp bysten så ser midjan smalare ut, och färgstarka kläder gör mig glad – och omgivningen också.”

Jag känner kvinnor som aldrig går till stranden för att de vägrar att visa sig i baddräkt eller bikini. Jag har också tänkt så, men sen tänkte jag i stället: ”Ja, jag är tjock men det är jag knappast ensam om. Se dig omkring!” Och eftersom jag inte har synpunkter på hur andra ser ut, så har de knappast synpunkter på hur jag ser ut. (Och har de det så bryr jag mig inte.) En bikini i rätt storlek, så jag slipper vara rädd för att behagen ramlar ut, och en handduk runt bysten till och från vattnet var det enda som behövdes för att jag skulle känna mig bekväm på stranden. Varför skulle jag avstå från att åka till stranden – jag har väl samma rätt som alla andra att vara där oavsett hur jag ser ut?

Jag kan fortsätta i evigheter, men ni fattar nog poängen. En viktig pusselbit är nog faktiskt att sluta tänka negativt om sig själv och i stället gilla läget. Köpa kläder i ”rätt” storlek, snygga, färgstarka kläder som gör dig pigg och glad. Gå och simma, duscha på gym, klä av dig naken och titta på dig själv i helkroppsspegeln. Så ser du ut. Var tacksam över din kropp, hur du än ser ut.

Det stod i boken att man ska ge extra omsorg till de delar av kroppen som man har svårast för. Så nu ska jag smörja in muffinsmagen, höfterna och de gropiga låren med vaniljdoftande kroppssmör morgon och kväll 🙂

Kommentarer till: "Helhetsmetoden, del 6" (4)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    En bok som sätter fingret på det viktiga: Att se till att man lever livet här och nu och inte ”sen, när jag blivit smal”! Tack för att du delat med dig av dina reflektioner kring den.

  2. Skitbra skrivit *you rock* Kram

Kommentera

Etikettmoln

