Just another WordPress.com weblog

Helhetsmetoden, del 5

Boken Helhetsmetoden är ju baserad på KBT-terapi. Huvudbudskapet är att sluta stirra sig blind på symtomen och i stället göra något åt orsakerna. ”Ja, jag tröstäter – men varför tröstäter jag?” De allra flesta har inte en aning om varför de tröstäter, men i boken finns det metoder för att komma underfund med det.

Först när vi vet orsakerna kan vi relativitetspröva orsakerna, tänka annorlunda, och slutligen känna annorlunda. Att tvinga sig att låta bli att tröstäta är att börja i helt fel ända. Lika fel som det är att först svälta sig en hel dag och sen äta en hel pizza framåt kvällen. (Det här är förstås ingen quick-fix, det krävs en hel del arbete.)

Ett sätt att hitta orsakerna är att slutföra ett antal meningar som står i boken. Dessa meningar kan man sedan se som sina ”livsregler” – ditt sätt att förhålla dig till livet. Här kan man snabbt se om det står på tok någonstans, och sen kan man jobba på att förändra sitt sätt att tänka.

Jag tröstäter väldigt sällan. Jag okynnesäter mest när jag är stressad och trött, och i bland kan jag äta för att jag är uttråkad eller rastlös. Däremot har jag rätt så god självkänsla, så det är inte där mitt problem sitter. Jag äter inte för att jag känner mig otillräcklig eller värdelös. Jag vet att jag duger precis som jag är, och att göra sitt bästa är alltid bra nog. (Jag har inte alltid tänkt så, det är en erfarenhet jag fått efter att jag var utmattningsdeprimerad våren 2007.)

När jag slutförde meningarna i boken Helhetsmetoden fick jag följande ”livsregler”:

Jag försöker alltid… göra mitt bästa.
Det som betyder mest för mig… är mina barn och deras välmående.
Jag försöker att vara… positiv och se lösningar i stället för problem.
Jag undviker att… känna mig stressad.

Totalt finns det tolv meningar i boken, men jag kunde inte slutföra alla meningar. Jag kan inte slutföra meningar som innehåller ”måste” och ”jag är tvungen” eftersom jag inte känner att jag ”måste” göra något. Och skulle jag känna det ifrågasätter jag det direkt. ”Vadå måste? Jag måste ingenting!” Varken jag eller någon annan kan tvinga mig att göra någonting. Därför är ordvalen extremt viktiga. (Kanske beror det på att jag är journalist och mycket medveten om ordens värdeladdning.)

Fast på jobbet ”måste” jag förstås göra en massa saker, men det är saker som jag vill göra. Annars får jag söka mig ett annat jobb. Och det är förstås inte det lättaste, men vill man inte byta jobb så får man gilla läget. Att gå till jobbet varje dag och känna sig ”tvingad” att göra vissa saker mår ingen människa bra av. Då är det bättre att tänka ”den här arbetsuppgiften är inte så kul men den ska göras, och när den är gjord får jag göra något roligare”.

Den sista meningen ”Jag undviker att… känna mig stressad” är enligt boken min ”hotbild”. Det är min akilleshäl, och det stämmer med min egen uppfattning också. En sådan här enkel övning kan vara både överraskande och bekräftande. Jag tycker att mina livsregler stämmer bra med hur jag tänker och känner, och jag ser ingen anledning att ändra på dem. Däremot måste jag jobba vidare på mina strategier för att undvika att bli stressad. Absolut noll stress är förstås omöjligt, men då måste man vara mer noga med återhämtningen.

Värre hade det varit om jag hade fullföljt meningarna så här:

Jag måste alltid… vara tillgänglig på telefon och e-post.
Jag är tvungen att… jobba övertid minst fem timmar i veckan för att hinna med mitt jobb.
Det som betyder mest för mig är… att alla är nöjda och glada.
Jag hatar att… känna mig stressad.

Annonser

Kommentarer till: "Helhetsmetoden, del 5" (2)

  1. Beställde boken efter att jag såg det på FB – tror att jag kommer få en del aha-upplevelser när jag läser den. Ska bli intressant att se hur/vad jag tycker när den kommit.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: