Just another WordPress.com weblog

Helhetsmetoden, del 4

Enligt boken Helhetsmetoden så kan man beskriva ältande och grubblerier som en dragkamp mellan orostanken och tröstetanken. Vi oroar oss först massor – och sen försöker vi trösta och lugna oss själva men det får bara motsatt verkan.

Författarna menar att man kan likna ältandet med en hundvalp som man ska lämna ensam hemma en stund. Först går du mot dörren och hundvalpen piper och gnäller, och då sätter du dig ner och gullar med valpen ”så ja, det är inte så farligt att vara ensam hemma”. I värsta fall upprepar du detta flera gånger innan du stänger dörren och går. Då har du bekräftat för valpen att det visst är rätt så farligt att vara ensam hemma. Varför annars allt detta gullande och tröstande?

Om du i stället säger ”Hej då, jag kommer sen” och sen bara går så förstår däremot valpen att det nog inte är så farligt, åtminstone efter några dagar.

Så vi ska inte lugna och trösta oss själva när vi får orostankar. I stället ska vi tänka: Vad är det värsta som kan hända? Tänk orostanken hela vägen ut och låt det vara där. Min mamma brukar till exempel oroa sig massor inför att hon ska resa ner till oss med tåg. Vad är det värsta som kan hända? Jo, jag kan missa tåget. Det går fler tåg. Tåget kan bli försenat. Ja, då blir det så och det tar längre tid innan jag kommer fram. Jag kan bli sjuk och inte kunna åka. Ja, då blir det så. Tåget kan vara försenat. Ja, då tar det längre tid att komma fram.

Ni fattar nog poängen – och den här pusselbiten kommer jag verkligen att ha användning för! Så fort orostankarna kommer precis innan jag ska sova så ska jag tänka på dem som en ängslig hundvalp 🙂

Kommentera

Etikettmoln

