Just another WordPress.com weblog

Skynda för att få vila

När jag ska göra något speciellt på kvällen, eller om jag som nu känner mig lite krasslig, så planerar jag in tid för vila. Det låter konstigt men jag kan faktiskt skynda, nästan stressa, för att få tid att vila.

Nu i eftermiddag, efter kyrkobesöket eftersom Storasyster ska konfirmera sig i vår, så hade jag följande framför mig. Tvätta, disken, dammsuga övervåningen, bädda rent, och städa badrummet på övervåningen. (Sambon får ta hand om nedervåningen.)

Klockan 16 skulle jag vara klar för då skulle jag sätta in en Icas bordskyckling i ugnen för att sedan lägga mig på sängen en timme. Blogga, läsa bloggar, och facebooka i 30 min och sen ”blunda” 30 min innan det är dags att färdigställa maten klockan 17.

Jag hann allt utom badrummet, men det tar jag efter maten sen. Det gör mig ingenting att jobba på lite snabbt för att hinna med min ”stopptid”. Känslan när jag får en timmes vila på sängen är awesome.

Jag är numer så van vid att göra så här, inför alla situationer som kräver något extra av mig, att jag verkligen går ner i varv de 30 min som jag ”blundar”. Ibland somnar jag, men oftast kommer jag bara ner i halvdvala. Ett ”mellanland” där man hör och registrerar omvärlden fast det själv känns som man befinner sig under vattnet i total tyngdlöshet.

Efter en sådan timmes vila har jag laddat batterierna och studsar ur sängen. Jag får inte ligga längre, så jag måste ställa klockan. Då kan jag slappna av, för då vet jag att jag vaknar om jag somnar. Att somna är inte målet, bara ”blunda”.

Och som alltid blir man bättre på det man tränar på. Och som alltid är det viktigt att träna på det här när man mår bra så man kan ha nytta av det när man mår sämre.

Kommentarer till: "Skynda för att få vila" (1)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Dessa power-naps är väldigt viktiga, inte minst när man har fullt upp. Det har räddat många kvällar åt mig när jag jobbade. Numera behövs de inte lika ofta eftersom jag har mera tid och inte behöver ta ut mig på samma sätt. Klokt av dig att planera in det!

Kommentera

Etikettmoln

