Just another WordPress.com weblog

Ni har säkert hört om folk som halvdöda besökt vårdcentralen för att få penicillin. Läkaren svarar bara ”det hjälper inte mot virus”. Och ett riktigt elakt virus har jag fått just nu.

Det trista med just förkylningsvirus är att de ändrar sig hela tiden. När man får ett virus bildar man antikroppar mot just det viruset, men förkylningsvirus förändrar sig hela tiden. Andra virus kan man bli immun mot, vattkoppor till exempel. Jag hade vattkoppor i 30-årsåldern och fy f.. vad sjuk jag var.

Riktigt lika sjuk är jag inte nu, men feber, halsont, huvudvärk, öronvärk, hosta, snuva och värk i bihålorna är fullt tillräckligt. När man sällan är sjuk så blir det så mycket värre också 😦

Lillasyster kommer hem med väldigt mycket olika virus men de brukar inte bita på mig. Men när Storasyster kommer hem med virus (hon var sjuk hela förra veckan) så är jag illa ute. Vi verkar ha samma typ av immunförsvar. Blir hon sjuk så är risken stor att jag också blir sjuk.

Storasyster har varit ovanligt frisk i hela sitt liv. Jag har inte vabbat mycket med henne. Lillasyster var jämt förkyld sina 3-4 första år, men sen dess har hon varit väldigt frisk jämfört med jämnåriga. Det senaste viruset som släpades hem tror vi att Lillasyster hade i början av veckan, enbart med lite snuva som följd. Jag däremot, och även sambon nu, är helt däckade.

Viktminskning och träning får vänta lite. Just nu är det immunförsvaret som måste tränas. Jag orkar knappt ingenting så återgången blir långsam också. När trappan upp till övervåningen är jobbig kan man glömma löpbandet ett tag.

Och det är gott med kanelbullar när man är sjuk. Var sak har sin tid 🙂

Kommentarer till: "Immunförsvaret ska också träna" (4)

  1. Fy, jag är inte avundsjuk på dig. Det verkar vara riktigt illa med dig så jag kanske inte ska klaga så mycket på min snoriga näsa 😉

  2. Birgitta Jacobsson sa:

    Krya på dig! Och ta det lugnt, för kroppen har att göra ändå. Fast det där vet du ju, men jag skriver det ändå :-)!
    Kram ❤

  3. Trist men det låter som att ovanligt många har kroknat på senaste tiden. Virus har förlopp på ungefär en vecka, bara att peta i sig ipren och nässpray och försöka uthärda.

    Krya på dig!

Kommentera

Etikettmoln

