Just another WordPress.com weblog

Träningen gör stor skillnad

Efter min lägstanotering i maj i fjol har jag ökat cirka 10 kg i vikt. Efter nyår har jag gått ner några kilon och jag väger nu ungefär lika mycket som jag gjorde för ett år sedan.

Min första tanke var att f.. då är ju ett helt år bortkastat! Men samtidigt känner jag mig inte lika stor som för ett år sedan, och jag har inte bytt upp mig i storlek. Mina senaste jeans i st 44 satt visserligen som korvskinn på mig omkring nyår, men jag fick på mig dem fortfarande.

Nu sitter jeansen betydligt säckigare och det är dags att byta ner mig en storlek. Jag har hittat jeansen som sitter som en smäck, i st 42. (Se bild nedan.)

För ett år sedan började jag även träna mer intensivt, bland annat löpträna. När jag nådde delmålet 89 kg förra våren köpte jag ett par jeans i st 44 som delmålsbelöning. Nu när jag passerar delmålet 90 kg den här våren köper jag mig ett par jeans i st 42. Samma modell på jeansen – men en hel storlek mindre trots att vågen visar 1 kg mer. Så stor skillnad gör träningen!

Normalt brukar man säga att en storlek i byxor motsvarar 5 kg i vikt. Men samtidigt tar fett fyra gånger mer plats än muskler.

Jag måste åka och väga mig hos xtravaganza snart så jag får svart på vitt hur fett och muskler förändrat sig procentuellt.

Kommentera

Etikettmoln

