Just another WordPress.com weblog

Lövbiffsgryta med lingon

Lövbiffsgryta med lingon
(5 portioner a´ 5 propoints)

  • Använd gärna en järngryta, då blir maten extra järnberikad. (Det är sant, jag lovar!)
  • Dela 2 lökar i klyftor, stek på medelhög värme i rikligt med smör tills löken blir mjuk och glansig.
  • Krydda löken rikligt med viltkrydda (innehåller bl.a enbär), salt och svartpeppar.
  • Skiva 500-600 g lövbiff i smala strimlor och stek tillsammans med löken.
  • Tillsätt 3 dl vatten, 2 msk köttfond och 2 msk lättsockrad lingonsylt. Koka på hög värme i 20 min.
  • Skaka 1 dl matlagningsgrädde (15%) ihop med 2 tsk maizenamjöl. Tillsätt 1,5 dl  matlagningsgrädde i grytan och låt koka upp. Tillsätt sen redningen försiktigt, det måste fortsätta koka hela tiden.
  • Koka under lock på medelhög värme i 20-30 minuter.

Visste ni att lök inte ska skäras i pyttesmå bitar? För att antioxidanterna i löken ska komma till sin rätt på bästa sätt så ska man dela löken i stora klyftor när man tillagar den. (Det är också sant, jag lovar!) Så i stället för att ”gömma” löken för barnen så skär jag den numer i så stora bitar att de kan peta bort den om de vill. Fast de har lärt sig att äta tillagad lök. Rå lök funkar dock inte – än.

Kommentarer till: "Lövbiffsgryta med lingon" (4)

  1. Det här lät riktigt gott, alltid funderat på vad man ska hitta på med lövbiff så inte vågat handla 😉 Men nu tror jag minsann det är dags göra en gryta, fast utan järn för sån har jag inte än!

  2. Denna ska testas lovar jag. Måste sedan också säga att du är en inspirationskälla för mig. Läser din blogg dagligen och du finns i min blogglista. 😉
    Monkan

  3. Stod i affären och tänkte handla kött till den här igår men fick hjärnsläpp och kom inte ihåg exakt vilket det skulle vara, såå typiskt.. Idag blir det handlelista så jag får med mig allt hem ;-))

Kommentera

Etikettmoln

