Just another WordPress.com weblog

I boken Slut på sockersuget med underrubriken Potatis – inte Prozac skriver författaren Kathleen DesMaison om sockrets påverkan på humöret bland annat. I förordet skriver forskningsprofessor och fil. dr Candace B. Pert: ”Jag har länge misstänkt att ökningen av kliniska depressioner i vårt samhälle har ett samband med ökningen av sockerintaget.” Kathleen DesMaisons skriver själv: ”Om socker skulle marknadsföras för första gången i dag skulle det antagligen inte klara sig genom hälsovårdsmyndigheternas granskning”.

Jag köpte den här boken för evigheter sedan, och jag har säkert läst den 7-8 gånger sedan dess. Alltid hittar jag något nytt. Och för varje gång blir jag mer och mer övertygad om att socker är ett fördärv för mig, och många andra.

De flesta vet i dag att det socker vi äter påverkar blodsockret. Ju jämnare blodsocker, desto jämnare humör. Därför ska man undvika snabba kolhydrater (allt som innehåller vitt mjöl och socker) eftersom det får blodsockerkurvan att skjuta i höjden, för att sedan störtdyka efter en kort stund. Och det är inte bara kakor och godis som snabbt förvandlas till glukos (socker) i kroppen. Mat som pommes och potatismos till exempel påverkar faktiskt blodsockret lika illa som strösocker. Man kan ha olika känslighet för olika mat, men själv reagerar jag direkt på just pommes och potatismos. Det väcker direkt mersug efter snabba kolhydrater.

Att man kan påverka nedstämdhet och depression med kosten vet kanske inte lika många. Faktum är att det är låga nivåer av bland annat serotonin som gör oss nedstämda/deprimerade. Ämnen tryptofan, som det finns rikligt av i kött, fisk, kyckling, ägg och allt annat som innehåller protein, omvandlas till serotonin. Men för att denna process ska ske, enligt Kathleen DesMaisons, måste man äta kolhydrater som innehåller mycket stärkelse strax innan läggdags – och just då är en potatis perfekt!

Det viktigaste är att det går två timmar mellan att man ätit protein och att man äter potatisen. Man får inte äta något protein, bara potatis. Det som händer är att tryptofan simmar runt i blodet i rikliga mängder men har svårt att hitta in i hjärnan. Då fungerar kolhydrater i kombination med stärkelse som en ”dörröppnare” så att tryptofanet kan ta sig in i hjärnan och omvandlas till serotonin.

Nu tycker jag absolut inte att någon ska experimentera och sluta äta SSRI-medicin (SSRI är en engelsk förkortning för serotoninåterupptagshämmare) och börja äta potatis i stället. Men om man däremot känner sig lite nedstämd, som många av oss gör under vinterhalvåret, så kan det kanske vara en idé att äta en potatis innan läggdags under några veckor för att se om man märker någon skillnad på humöret. Det är ju garanterat utan biverkningar i alla fall, jämfört med SSRI-medicin.

Fakta/signalsubstanser

  • Serotonin bildas av aminosyran tryptofan (som finns i proteinrika livsmedel, och i bananer, spannmålsprodukter, tomater och valnötter) och får man i sig för lite tryptofan så kan det leda till nedstämdhet och i värsta fall depression. Serotonin balanserar våra känslor och påverkar även upplevelsen av smärta, aptit och sömn. Rätt nivåer av serotonin gör att man mår bra och sover bra.
  • När man tar SSRI-medicin höjer man nivån av serotonin genom att det serotonin som finns i hjärnan används under en längre tid. Det finns tyvärr en massa biverkningar av medicinen, bland annat viktökning, sänkt sexuell förmåga, illamående, yrsel, muntorrhet, och sänkt ämnesomsättning.
  • Dopamin styr viljan till lust och njutning, vilket gör att man söker upp saker/aktiviteter som ger njutning och känsla av belöning. Hjärnans ”belöningscentra” reagerar positivt på dopamin. Samma belöningscentra reagerar positivt på droger som nikotin, amfetamin, heroin, kokain – och faktiskt även socker!
  • Vid stress frisätts mycket noradrenalin för att göra oss uppmärksamma på fara. Däremot kan långvarig stress resultera i att receptorerna (mottagarna) för noradrenalin blir överkänsliga med ångest som följd. Rätt nivåer av dopamin och noradrenalin ger minskad trötthet och ökad koncentrationsförmåga.
  • Proteinrik mat (kött, fisk, skaldjur, ägg, bönor, ärtor och linser) innehåller aminosyrorna tryptofan och tyrosin, som hjälper hjärnan att tillverka serotonin, respektive dopamin och noradrenalin.

Källa: www.sund.nu, wikipedia.com

Annonser

Kommentarer till: "En potatis innan läggdags kan påverka humöret" (2)

  1. Väldigt intressant och dessutom ett bra boktips!
    Ha en bra dag!

  2. Va spännande!! Det är så intressant det här med begäret efter socker! Jag förstår verkligen poängen men själv är jag kluven, jag vill kunna äta allt i måttliga mänger! Jag vill verkligen det!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: