Just another WordPress.com weblog

Träning måndag, tisdag, onsdag kväll var tydligen inte tillräckligt för mig. Så i kväll var det dags igen. Den här gången provade vi Flex på Friskis & Svettis. (Man måste ju passa på när F&S har prova-på-vecka.)

Cirkelfys i tisdags gav mig en enorm träningsvärk redan i går, och i dag är det om möjligt ännu värre. Jag tyckte att Cirkelfys kändes hattigt och urfånigt från början till slut, men wow vilken effekt det fick!

Men i kväll blev det som sagt Flex. Så här säger F&S om passet: ”Flex är ett pass som tränar och utmanar din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningskänslan är fokuserad med tydliga övningar. Musik ger energi att träna mjukt och dynamiskt. Genom hela passet får du instruktioner och vägledning och kan träna rörlighet utifrån dina egna förutsättningar.”

Det kändes ju minst sagt som en utmaning när man har kan-knappt-sätta-mig-på-toaletten-träningsvärk! Å andra sidan var en timmes ”stretch” precis vad min kropp behövde.

Ledaren var en befriat knubbig dam på 50+ och hon hade ett behagligt lugn och en tydlig passion för sitt uppdrag. Det var knäböj, sidstretch, armar upp i taket, och böj hit och dit, men behåll balansen för hela slanten. Jag klarade det mesta hyfsat och det kändes att det gjorde stor nytta. Ett sådant pass i veckan så blir man nog smidig som f.. Efter sina förutsättningar åtminstone.

Jag har aldrig provat pilates men jag tror att flex är något liknande. Till skillnad från yoga slapp man andas och räkna och flumma, det var bara att töja på så mycket man tyade. Helt i min smak!

Något medlemskap hos Friskis blir det inte, men jag tänker nog köpa 10-kort och gå på Flex tio veckor under våren. Jag tror att det är ett perfekt komplement till löpningen 🙂

Kommentarer till: "Flex var en riktigt trevlig upplevelse" (7)

  1. Kul med något nytt kul, men vad är det för yoga du varit på där du räknat och flummat? Det har jag missat helt….. 🙂

    • Haha, ja det är nog skillnad på yoga och yoga. När jag var på ett pass djupandandes jag så jag nästan tuppade av 🙂 Och på slutet skulle vi gå ner i spagat!

  2. Pilates är inte så mkt stretch, mycket fokus på bål, magstyrka, andas rätt o hitta djupa magmusklerna, ett riktigt pestigt pass om man så vill 😉 men känns bra dan efter.

  3. Låter som ett kul pass! Roligt att testa på olika saker och hitta nya pass man gillar.
    pepp&kram

  4. Jag har kort på friskis. Får nog minsann testa på flex!

Kommentera

Etikettmoln

