Just another WordPress.com weblog

Det är snart ingen mening att ni läser boken ”Inga nya kilon efter 40” av Debra Waterhouse eftersom jag refererar det mesta 🙂 Jag ska bara göra ett sista inlägg där jag med egna ord summerar det som verkligen fastnat – den kunskap som jag tänker bära med mig mentalt länge, förhoppningsvis hela livet.

1) Alla kvinnor ökar i vikt under menopausen (låter trevligare än klimakteriet)

Kvinnor ökar i vikt under pubertet, graviditet och menopaus på grund av de kvinnliga könshormonerna. Omkring 40-årsåldern börjar kroppen gå in i menopausen, men det tar 10-15 år innan mensen försvinner.

Ingen kvinna kommer undan viktökningen, men ju mer man väger när man går in i menopausen desto mer går man upp i vikt kommande 10-20 år. Kroppens fettceller ökar nämligen i storlek med 20 procent under menopausen, oavsett ursprungsvikten.

Fettet lägger sig framför allt kring midjan, vilket märks tydligt på midjemåttet. Att träna regelbundet och äta små portioner 5-6 gånger per dag är det enda sättet att motverka viktökningen under menopausen.

2) Det enda som frigör fett är motion och styrketräning

Genom att konditionsträna fyra gånger i veckan och styrketräna en gång i veckan så kan man få fettcellerna att börja röra på sig. Det fettet som frigörs behövs som bränsle till musklerna under träningen. Promenader är en alldeles utmärkt konditionsträning – men använd stavar och öka tempot. ”Ansträngt prattempo” är en bra nivå.

Styrka kan man träna på gym, men också hemma framför en tränings-dvd (pilates, core, poweryoga, funktionell träning etc). Att styrketräningen behövs beror på att kvinnor tappar muskelmassa under menopausen om man inte styrketränar. Med hjälp av styrketräning kan man få behålla sina muskler – och muskler ökar ämnesomsättningen.

Minst en gång i veckan ska man belasta benen genom att gå eller jogga för att behålla bentätheten, annars förlorar man bentäthet under menopausen. Sämre bentäthet kan leda till benbrott.

3) Sluta banta och ät i stället små portioner var tredje timme

Låt det aldrig gå mer än tre timmar mellan måltiderna. Ät inte större portioner än din ena handflata motsvarar. Det spelar inte så stor roll vad vi äter – det är viktigare hur mycket vi äter. Om vi äter oss proppmätta skickar hjärnan signaler till fettcellerna att de ska lagra fett. Då spelar det ingen roll om vi äter havregrynsgröt eller en gigantisk kebabsallad. Till och med grönsaker kan lagras som fett om man äter sig proppmätt. Hjärnan vet inte vad du stoppat i magen, den reagerar bara på att du är proppmätt och då måste överskottet lagras för sämre tider.

Se till att du alltid äter när du är hungrig för det är kroppens enda sätt att berätta att den behöver mer energi. Ignorerar man de signalerna tror kroppen att det är svält – och då sjunker ämnesomsätttningen. Är man inte hungrig ska man ändå äta var tredje timme. Inom två veckor lär sig kroppen att vara hungrig på ”rätt” tider.

Många säger att de inte kan äta frukost så tidigt. Jag vet att det visst går att lära kroppen att vara vrålhungrig direkt på morgonen. Ät frukost trots att du inte är hungrig – och inom några veckor är du hungrig på morgonen. Prova två veckor så ska du se att jag har rätt.

Man ska äta 85-90 procent av måltiderna under dygnets första tolv timmar, det är då kroppen behöver energin. Kvällstid sjunker ämnesomsättningen markant, och då ska man helst inte äta alls. Är man vrålhungrig på kvällen så beror det på att man inte har ätit tillräckligt dagtid. Hoppat över lunchen eller mellanmålen kanske?

Ät alla måltider långsamt så du hinner känna att du blir nöjd. Du ska äta dig ”ohungrig” – helst inte mätt och absolut inte proppmätt.

Låt alla måltider vara ungefär lika stora – som din ena handflata – och när maten är tuggad ska den motsvara din knytnäve i mängd ungefär. Då töjer du inte din magsäck. Om du töjer din magsäck så krävs det mer mat för att du ska bli nöjd.

På måndag är lånetiden för boken slut, men det här är en bok som jag ska köpa och läsa om många gånger!

Annonser

Kommentarer till: "Mina lärdomar av boken ”Inga nya kilon efter 40”" (2)

  1. Vilket bra inlägg! Jag lärde mig massor!!

  2. […] 2011-10-12: Mina lärdomar av boken ”Inga fler kilon efter 40″ […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: